tisdag 11 december 2012

Vinlagring på stan?

Jag har hamnat i sitsen att mina viner kommer att lämna min vinkällare om någon månad, och jag har ännu inte något bra ställe att förvara dem i. Ett alternativ är några vinkylar, ett annat är att bygga ett vinrum och ytterligare ett alternativ är att lagra dem på stan.

Jag undrar om det är någon som har nåt bra tips avseende lagring på stan. Jag är endast intresserad av lagringen, så att betala för kringtjänster känns onödigt. Jag har bl.a. kollat på Selstor och Vinpröjsaren.

13 kommentarer:

  1. Hur länge och hur mycket ska du lagra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver långlagra runt 400 flaskor, och det gäller antingen tills jag byggt ett vinrum (6 mån?) eller så gäller det under lång tid.

      Radera
  2. Jag har själv samma problem, ganska snart i alla fall.
    För mig blir nog någon slags vinkyl den smidigaste lösningen. Har spanat och läst runt en del och verkar landa i att Dometic's vinlagringsskåp med solid dörr med plats för ca 200 flaskor blir bäst för mig.
    http://www.dometic.com/enie/International/Site/Products/Wine/wine-cabinets/products/?productdataid=68381
    Lycka till i förvaringsjakten!

    SvaraRadera
  3. 1000kr/månaden kostar väl ett fack på Grappe eller Magnusson tror jag. Du lär behöva två fack om det inte rör sig om obrutna lådor. 12 000 för ett halvår är ungefär lika mycket som en billig vinkyl. Värt att fundera över.

    Btw, vad kostar det hos pröjsarn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos pröjsarn gäller följande enligt nätet;

      Deposition 10.000 kr
      Hyra av förråd för cirka 300 flaskor kostar 7.000 kr/år

      Hos Selstor

      A-small 199:-/månad med plats för 108-180 flaskor (beroende på vilken vinlåda man använder)
      A-medium 399:-/månad med plats för 216-288 flaskor
      B-small 299:-/månad med plats för 150-250 flaskor

      Då tillkommer försäkring. Ex.vis kostar en försäkring 259:-/månad för ett värde på 200.000.

      Hyfsad likartad prisbild som synes.

      Finns hyfsat vettiga vinlagringsskåp till bra pris, helt klart, så jag velar än så länge.

      Radera
  4. Har just byggt ett rum i rummet i ändan av garaget.
    Håller 10 grader (Med ett litet oljefyllt element med termostat) på vintern och 18 grader på sommaren. Isolerad tjockt i väggar och lät bli att isolera golvet för att få jordkyla på sommaren. Tror att detta kommer att fungera utmärkt för mina ca 300 flaskor.
    Blir inte särklit dyrt heller om man nu inte måste köpa en villa med garage..
    /vinogram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har precis köpt ny bostad, utan garage eller annan vettig förvaringsplats. Bygga om råvinden eller offra klädkammaren är inbyggnadsalternativen.

      Radera
  5. Du har ju lådförvaring också (både Grappe och Magnusson). 400 flarror, säg att du packar i 12-buteljslådor, 20 kr/lådan/månad, ca 7 500 per år.

    SvaraRadera
  6. Jag vet, det är ett alternativ, men jag vill ju "spräcka" lådorna också.....

    ....svårt läge :-)

    SvaraRadera
  7. Appsolut billigast är mina föräldrars källare i K-holm. Stabilt 16 grader och mörker. Packa bilen, kör ner. Enda kruxet är att de måste umgås med en massa rieslings! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, känns som två problem....avståndet till skyddslingarna blir svårt att hantera, och så har mina små kurviga Bourgogner lite svårt att samsas med Rielslings. Det bråkas ju redan i min nuvarande källare.

      Radera
    2. Hehe, jag brottas själv med avståndsproblemet dagligen! ;-)

      Radera
  8. Kan rekommendera Dometic största skåp. (200)

    Konstant temperatur, Dock kan temperaturen skilja lite mellan högst upp och längst ner, Men temperaturen är ändå konstant och varierar inte.
    Är skåpet fullt så är det ännu mer temperaturtrögt och diffar kanske 0.1grad.

    Vilken konstgjord källare kan mäta sig med det?

    Skåpen från Dometic är helt ljudlösa vilket var ett krav för mig om man vill placera dem i bostaden.

    Själv föredrar jag att ha vinerna hemma mot att ha dem externt.


    SvaraRadera