fredag 7 december 2012

En alldeles ovanlig tisdag

För ett tag sedan dök det upp en inbjudan från Vinunic till en vertikalprovning av viner från Galardi, en liten rackarns producent från Kampanien. Det ligger normalt utanför min radar, men vad sjutton, bara att tacka ja och bredda sig lite. Det har väl varit lite av temat i höst och jag kämpar vidare.......

Nåväl tisdagen infann sig och arrangörer, gäster och viner var liksom på topp....nja ett par viner hade väl tagit stryk av kork eller lagring, men totalt sett ett härligt arrangemang i lite mindre skala.




Då Galardi ligger lite utanför min radar så jag hänvisar till följande noteringar för en genomgång av dessa viner. Jag kan dock komplettera dessa anteckningar med att jag njöt i fulla drag av två av glasen, nämligen årgång 2006 och 2008, något som flera andra också verkade göra.

Som bonus, extranummer, kvällens höjdare, eller vad man nu ska kalla det så serverades det även tre glas från Maison Louis Jadot, ja även lite annat, men det lämnar jag därhän.

Först ut var två röda glas som under hela vertikalprovningen fått stå och insupa luft och bättra på sin leverans:

2010 Gevrey-Chambertin 1er Cru "Poissenots"
En trevlig doft med en fond av röda bär och en gnutta nypon, ja nästan ett lätt floralt anslag, en fantastisk kryddbukett, där även kaffe och choklad finns med och sedan en härlig ton av apelsin. Här pratar vi en Gevrey på den finare delen av skalan, där jordighet och annat inte ens finns i kartans utkant.

Väl i munnen är det bara så gott. Skön syra, söt frukt, en fantastisk kryddighet, ja totalt sett ett supersnyggt bygge i ungdomlig, yster balans. Ett vin att madrassera väggen i vinkällaren med. Ack så gott för 549:-

2010 Chapelle-Chambertin Grand Cru
Skönt syrlig rödfrukt i doften och precis som lillasyster ett fantastiskt kryddpaket att bara sitta och dofta på i tid och otid. Det är dock ett rackarns barnarov, ty här finns stoppning och komplexitet för att utvecklas till en härlig upplevelse om man har tid att vänta. Vinlivet känns dock rätt kort ibland.

Nåja, visst är vinet kalasbra, har potential och allt annat, men jag vill njuta NU så jag lägger hela pengen på "Poissenots" för det går inte att ducka för att det är mindre än halva priset på den. Sen skulle såklart inte ett par flaskor Chapelle göra ont.


När man så sitter där och är väldigt nöjd så hälls det upp en skvätt vitt i Montrachet-kupan och i glaset har vi följande:





2010 Meursault 1er Cru "Genevrières"
En sån härlig doft. Lite lätt blommighet, en väl avvägd smörighet, lite frukter åt det gula hållet där citrus á la lemon curd lyser mest och bäst. Ovanpå allt det goda svävar sedan en underbart rökig mineralitet som gör att leendet börjar dras upp mot öronen.

Munkänslan är fasen ännu bättre med en så fint balanserad skapelse att jag bara njöt. Det är så härligt när fetman är svagt oljigt och smörigt fet, men totalt balanseras av citrus och syra. Att sedan få lite tropiska inslag, ett avslut med en lysande citrus och en stenig mineralitet "att tugga i sig" gör att det bara är att kapitulera.

Jag köpte ett gäng av 2009an av detta vin för att jag tyckte det var lysande....och så kommer nu detta. Vad ska man säga? Än mer lysande!

Tänk vad trevligt man kan ha en alldeles ovanlig tisdag i december. Tack för det Vinunic!

7 kommentarer:

  1. Jo, Jadot vinerna var lysande - har beställt av Poissenots och Genevrières - jag är för gammal för Chapelle´n...:-)

    SvaraRadera
  2. Jag lägger en beställning jag med. Det går liksom inte att ducka för dem.

    Så då menar du att jag också är för gammal för den eller ;-)

    SvaraRadera
  3. Attans kattans! När två så pålitliga källor mer eller mindre dreglar över glasen blir det svårt att motså köpimpulsen. Ingen ide att ens försöka faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går nästan inte att bli missnöjd......

      Radera
    2. Beställt, väntar på leverans. Tack för tipset, och extra bra att samtidigt få lite input på Terra di Lavoro. Ruvar nämligen på ett par lådor 2008, vilket ju inte verkar ha varit ett felköp.

      Radera