lördag 8 december 2012

Enkelt vin från 2005 ger mersmak


Årgång 2005 i Bourgogne är en av favoritårgångarna som ligger och puttrar i källaren. Flaskorna av lite bättre kaliber får definitivt fortsätta att ligga till sig, men det borde väl ändå vara så att det är dags för basvinerna att börja leverera?

Varför då inte testa ett område och en producent som inte tillhör mina favoriter. Funkar det så borde det väl vara ett gott tecken? Korkskruven tillåts borra sig ner i en flaska 2005 Bourgogne Hautes Côtes de Nuits, Henri et Gilles Remoriquet.




Nyfiket håller jag tummarna och möts av en rätt tät körsbärsfrukt som, såsom sig bör, grumlas en hel del av både jordiga och animaliska toner. På det har vi lätta drag av målarlåda och en rätt trevlig kryddpåse där även kaffe fortfarande får plats. Helt klart en trevlig sniff för att vara ett så enkelt vin.

I munnen får vi sedan ett ungdomligt uttryck med bra syra, ett hyfsat grepp av de kvarvarande och nedslipade tanninerna, samt en frukt som fortfarande levererar. Lägg därtill lakrits, mineraler, lite citrustoner och annat smått- och gottigt och jag måste bara böja mig för resultatet.

Häftigt hur ett vin för dryga hundringen från ett bra år kan ge ett riktigt bra resultat med några år på rygg....och jag som mest har låtit Remoriquet få ligga kvar och skrota. Nu ökade ju intresset direkt för de andra vinerna med lite högre nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar