torsdag 13 december 2012

En ny producent för mig - Sylvain Loichet


Sylvain Loichet kommer från en familj med anor, där det gjorts vin sedan länge. De senaste generationerna har dock inte själva brukat jorden, utan låtit andra ta hand om det. Sedan Sylvain tog över 2005 har han dock plockat hem släktens ägor och kompletterat dessa med att bruka andras gårdar och även köpa in druvor.

Detta gör han numer i Chorey-Lès-Beaune, dit han flyttade från släktens gamla ägor i Comblanchien.

För egen del är det nog ta mig sjutton första gången jag dricker ett vin från firman och dagens vin är 2007 Ladoix "Bois de Gréchons", Maison Sylvain Loichet.




Näsan bjuder på gula äpplen, gråa päron och en citrus åt lemon curd-hållet. Sedan finns där absolut honung och nötter, typ mandlar. Fonden och det som tillika stannar kvar i näsan ganska länge är en stenig mineralitet. Lite svårt att hitta tydlighet med förkylningssnoken känner jag.

Smaken domineras av citrus som understöds av en bra syra. Här finns också gul frukt och en fetma som drar åt nötter och honung. Stoppningen är bra, avslutet ligger kvar länge med lite grus, men mest citrus. Samtidigt finns det en beska som stör lite och så är fetman lite för mycket för min smak. Sammantaget är det helt OK, men saknar den balans och finess som behövs för att motivera ett återbesök. Kostade runt 390 SEK på Theis Vine.

2 kommentarer:

  1. Emilie Vin säljer 08:an för 220 DKK http://www.emilievin.dk

    SvaraRadera
  2. Spontaninköp på plats på Theis Vine är ytterst sällan en ekonomiskt bra affär.

    //P

    SvaraRadera