lördag 22 december 2012

Kupevärmare


Det finns absolut mest viner från Bourgogne i min källare, men självklart har det smugit sig in lite annat smått och gott som då och då pockar på uppmärksamheten. I ett hörn finns det ett gäng flaskor som man lätt känner igen på det stora E som finns på folien över korken. Det är en samling viner signerade Larry McKenna på Escarpment, lite Kiwi-vin alltså.

Igår ville jag ha något värmande, utan att ge mig på riktig alkoholvärme och då kan ett vin från Escarpment vara en bra kompromiss. Vinet som valdes var en 2006 Kupe, Escarpment.




Varmare bär än vad jag är van med som sig bör, med körsbär som fanbärare och en släng blåbär och plommon vid sidan av. Bären kompletteras med ett stänk skog i form av tallbarr och rätt tydliga drag av begynnande undervegetation. Till detta finns en diffus kryddighet och några stänk målarlåda.

En rejäl kryddighet som backar upp den kirschiga och lät varma frukten ger en väldigt trevlig smakbild. Lägg därtill lite apelsin och en fin och lätt beska och munnen börjar smacka. Att sedan syran fortfarande är rätt ung och tanninerna finns där, även om de slipats ner rejält, gör att drickglädjen är på topp. Svårt att tro att vinet blir mycket bättre än så här. Jag har någon flaska till så jag följer väl med under något år och ser vad som händer. Oavsett så är det ett riktigt mumsigt vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar