söndag 20 januari 2013

Sammet på väg - Morey-Saint-Denis från Heresztyn



Jag har under ett par år klunkat i mig en hel del olika viner från Domaine Heresztyn, bl.a. vid ett ytterst trevligt besök i våras. När jag funderar lite över deras viner så är de väl egentligen lite väl koncentrerade avseende frukt för min smak, men trots det har de hittat en plats i min gom och hjärta. De lyckas balansera upp tätheten och bjuda på elegans av olika slag, beroende på typ av vin såklart.

När jag kollade igenom listan över viner i källaren såg jag att det fanns ett par viner jag inte provat på hemmaplan så det blev till att korka upp en 2010 Morey-Saint-Denis 1er Cru ”Les Millandes”, Domaine Heresztyn.


Ja nån av dem är "Les Millandes". Flaskan hemma åkte iväg.....

Precis som förväntat kommer doften som en dusch med en rejält tät fruktkoncentration bestående av hallon, körsbär och viol. Hand i hand med violen kommer kompisen lakrits och fyller ut bilden. Bakom den den täta frukten skymtar sedan eken i form av choklad, kaffe och kryddor. En god sniff, men inget direkt speciellt.

I munnen återkommer dofterna....med tillägget att eken är ännu tydligare, utan att det får ett störande genomslag. Till den täta fruken finns en bra syra och små tanniner som redan börjat skapa en sammetsmatta....och endast har en svagt uttorkande strävhet. Känns som ett vin som kan utvecklas till att bli ett riktigt härligt sammetsvin om några år.

Som vanligt är det sista glaset, dag två, det absolut bästa.....och det är där man riktigt känner att här kan det hända riktiga godsaker med tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar