torsdag 17 januari 2013

Lite som Becker, men än mer läcker


Det är många som med glädje dricker Friedrich Beckers Spätburgunder och känner hur den liksom bara glider ner. Visst finns där lite lätt ek, kärvhet och motstånd i unga år, men mest är det klunkbarhet jag tänker på. En lite liknande upplevelse får jag av ett annat lite enklare vin, nämligen ett vin från Côte Chalonnaise som hängt med i ett par dagar här hemma. Jag har druckit ett knippe viner från producenten och de är alla klart prisvärda och viner man bara vill ha i källaren. Vinet i fråga är 2009 Rully 1er Cru "Les Cloux", Domaine Jacqueson.




Här pratar vi typisk Pinot-frukt med hallon och lite körsbär. Sen adderar vi snygg kryddighet av fint hanterade fat och en struktur där frukt, syra och sandpapperstanniner ger en slank och kvinnlig ryggrad. Det här ligger snäppet över Beckers skapelse. Det är liksom ett pinnhål upp på skalan inom alla områden.....och som extra plus så finns det inget beskt motstånd alls. Att ett sånt här vin överlever med en slatt till dag två beror bara på att jag inte orkade anteckna eller blogga igår.

Springer du på viner från Domaine Jacqueson så testa. Jag har i alla fall inte blivit besviken än. Enda besvikelsen är att flaskan ekar tom.

2 kommentarer:

  1. Låter minst sagt lockande, och vart hittar man då denna skapelse?

    SvaraRadera
  2. Jag köpte med mig en del från Bourgogne när jag fyllde bilen i våras, men vinerna finns såklart att beställa på nätet. Finns flera ställen, bara att köra wine-searcher.

    SvaraRadera