söndag 13 januari 2013

Bersåvin från Ponnelle


För något år sedan köpte jag på mig ett knippe viner från Albert Ponelle, ja för att testa igenom producenten lite. Det är bara att erkänna att intrycken hittills generellt har legat åt det negativa hållet, men skam den som ger sig........bara att korka upp den sísta flaskan i batchen och se vad slutbetyget blir.

Vinet den här gången är en 2008 Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes, Albert Ponnelle. Då vinet kommer från lite enklare delar i Bourgogne, nämligen Mâconnais, kanske kraven inte ska vara så höga. Ett lättdrucket och floralt vin utan större komplexitet är vad jag förväntar mig. Dags att rycka korken och kolla.




Här möts jag av en frisk bersådoft med tydligt florala drag, några stänk citrus och moget gult äpple. Det finns också honung, melon och ett svagt stråk av vanilj och lakrits, Slutligen finns där en touch av rök och även lite, lite skaldjursmineral. Dag två börjar det även visa upp små drag av mognad i form av bokna äpplen.

Munkänslan är inledningsvis frisk och syrlig med ett klart citrusdriv. Från mittpartiet och genom hela avslutet adderas en beska som balanserar på gränsen till att vara för mycket. Fetman i form av smör och honung håller ihop mot syran och det känns strukturellt helt OK, men det är något med balansen som inte riktigt lirar. Det märks såklart när temperaturen stiger och vinet inte orkar med riktigt.

Medan det är kylt är det dock trevligt och avslutet med sina skaldjursmineraler, lite sten och den svaga beskan är helt OK. Se bara till att vinet inte värms upp för då slinter det.

Summa summarum när det gäller Ponnelle som producent så har inköpskanalen strypts. Jag lägger mina pengar på annat håll, så enkelt är totalbetyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar