söndag 29 januari 2012

Ett par korta reflektioner från helgen



Förutom att söndagen har erbjudit underbar skridskoåkning i solskenet på Norrviken så har det runnit ner en del vin i helgen. Lördagen innebar Riesling-provning tillsammans med lite vänner från Munskänkarna och jag kan bara erkänna att jag har en förbaskad massa att lära på det området. Till maten efter provningen serverades däremot lite Pinot-Noir av årgång 2009. Sambon drack också Pinot på hemmaplan, även det av årgång 2009 och känslan och reflektionerna efter att precis har druckit upp det sista av hemmaplansvinet är följande:

Fjolårets fulaste etikett, nämligen den på bas-Bourgognen från Domaine Sylvain Pataille levererar fortfarande en fin, söt frukt med en direkt drickbarhet. Ja vinet alltså, inte etiketten :-). Bra Bazooka för billig peng och resterande flaskor hänger farligt löst. Kolla här för mer info.

Den andra reflektionen är att den underbara drickbarhet som kännetecknar Camille Giroud har fått en liten, men dock törn av årgången, i deras Gevrey-Chambertin från 2009. Inte så att det är nåt fel på vinet, inte alls så, men det har fått en kyss av årgången och jag personligen gillar tidigare årgångar bättre. Ett av favoritvinerna från Giroud är annars Beaune 1er Cru "Les Cent Vignes" och jag har liksom väntat in det och undrar nu om någon redan har provat?

2 kommentarer:

  1. Ja, etiketten är verkligen inte grann, men jag gillar den ändå på något sätt. :-)
    Vinet är däremot är mitt i prick för mig och jag måste tacka så mycket för tipset! Jag gillar det som det är nu, men tror du det kan vara idé att låta några flaskor ligga också?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker definitivt dricka upp mina unga. Blir nog inte mer njutning än så här.

    //P

    SvaraRadera