torsdag 30 juni 2011

Och hur lyckades då Alain Gras med årgång 2009?

Om du inte har upptäckt Alain Gras än är det ett tips att testa en flaska eller två av honom om du kommer över dem. Det brukar nämligen vara riktigt bra viner till överkomliga priser. De viner som han producerar är följande:

  • Saint Romain Blanc                                  36.000 flaskor per år
  • Auxey-Duresses Blanc "Les Crais"             2.500 flaskor per år
  • Meursault "Les Tillets"                                3.000 flaskor per år
  • Saint Romain Rouge                                 15.000 flaskor per år
  • Auxey-Duresses Rouge "Vieilles Vignes"     6.000 flaskor per år

Mest känd är Alain för sina vita viner som jag med glädje druckit många av under åren, men han gör som du ser även en dos rött och det från Auxey-Duresses ska vara riktigt, riktigt bra enligt flera källor. Jag har kommit över hela paletten av hans viner från 2009, förutom Auxey-Duresses Blanc och det ska bli intressant att se vad den gode Alain har trollat fram med årgång 2009.

Vill du läsa mer om producenten så kolla tidigare inlägg eller deras hemsida.

Såja, dags att dricka och dagens vin är 2009 Saint Romain Blanc, Domaine Alain Gras.                                




Tjoho, här har gubben mineral varit och svingat med sitt lilla spö. En rent metallisk mineralitet som virvlar och gifter sig med de spår som eken har lämnat kvar. Släng dit riktigt rena citrusfrukter och aningens melon och man bara vill ha in det i munnen......och där hamnar det fortare än kvickt.

Lent med viss fetma och samtidigt friskt och fräscht med en medelmåttig syra. Det blir till en hejdundrande drickbarhet som lämnar kvar lite grus och järnfilsspån på vägen ner i svalget. Återstående flaskor kommer inte att överleva länge för det här är väldigt bra för att vara Village-nivå från Saint-Romain. Skitgott helt enkelt.

Jag återkommer med övriga viner från Alain Gras under året.....undrar just hur länge jag kan hålla mig?

4 kommentarer:

  1. Låter schysst! Provade Alains röda 09:a från Saint Romain tidigare i maj. God och läskande. Hade ganska stora förväntningar, som kanske inte riktigt infriades, men det är väl som du säger de vita eller Auxey-Dur som är specialiteterna.

    En annan grej: när du köper vin från Frankrike (länken du skickade tidigare) fixar butiken frakten eller löser ni det? Vad brukar den kosta?

    /A

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att testa igenom Gras viner under sommaren så jag får lite koll på de röda. Hoppas verkligen att A-D levererar enligt "ryktena", men det får tiden utvisa.

    De fixar frakten, men den är dyr. Ett tolvpack är typ 45 Euro eller nåt så jag brukar köpa ett stort lass och då hamnar frakten på en Euro per flaska typ.

    SvaraRadera
  3. På vår studieresa i vår så provade vi både hans Saint-Romain och Meursault Les Tillets och jag tycker att han har lyckats alldeles förträffligt! Jag hade gärna haft en låda av varje men det fanns varken plats i bussen eller hemma så det blev bara några flaskor.
    Varifrån har du köpt dina?

    SvaraRadera
  4. Mina kommer från www.autrementbourgogne.com. Det verkar som om de endast erbjuder 2005or enligt deras sajt, men de har alltid en hel del som inte exponeras så det kan funka att skicka ett mail och fråga.

    SvaraRadera