onsdag 29 juni 2011

Ny årgång av Chassagne-Montrachet från Bernard Moreau

Jag var inte direkt övertygad när jag drack en 2008 Chassagne-Montrachet från Bernard Moreau tidigare i år. Den hade fått i sig lite väl mycket ek och jag noterade att det inte blir något återbesök i källaren i år. När jag då får tips om att årgång 2009 ska man nog köpa så var jag lite skeptisk i början, men nyfikenheten tog överhand och det landade några flaskor i källaren.

För info om producenten och 2008an hänvisar jag till tidigare inlägg.

Det ska bli intressant att jämföra noterna från en 2008a som kommer från en årgång där de vita vinerna kan karatäriseras av att ha en rejäl dos syra, men också en bra frisk frukt, med en 2009a där årgången mer karaktäriseras av balans och finess än att ha en ryggrad av syra.

Då dricker vi väl......en 2009 Chassagne-Montrachet från Bernard Moreau alltså




Det första som slår en är en tydlig doft av rostade fat. Fruktmässigt fångar jag lite grand av både äpple och melon, men de spelar andrafiolen till citrusen, här i form av lime och citron som är betydligt mer framträdande.

Smakupplevelsen ger även den frukt i form av de gula äpplena och citrusen, men de har nu fått sällskap av lite smörighet och viss honungssötma. Tillsammans med en trevlig, men lite återhållen syra ges en frisk upplevelse som i slutklämmen ges en extra dimension då mineralerna är härligt framträdande. Citrusen utvecklas över tiden till att landa i spektrat från lemon curd till beska från citrusskalen. Gott!

I jämförelsen med med den 2008a som dracks i februari finner jag det här i bättre form och balans. Det håller liksom ihop på ett bättre sätt. Eken stör inte och syran sticker inte ut. Vidare tål det att stå i glaset och snabbt öka i värme i sommarkvällen. Det bara utvecklas och ger mer och mer aromer med ökad temperatur. Summa summarum är det här ett riktigt gott vin även om det inte når klang- och jubelhöjder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar