onsdag 19 januari 2011

Ett stulet namn?

Onsdag eftermiddag, näsan är rinnig och röd, och så har jag lovat att göra gnocchi till middag. Jag måste erkänna att soffan känns mer lockande. Fiffig farbror löser det delvis genom att ta en tur ner i källaren. Det bör bli italien, men jag fastnar för en enkel Pinot Noir från hyfsat nya firman domaine de Bellene.

Domaine de Bellene är en skapelse av den duktiga vinmakaren Nicolas Potel. Han skapade domänen som Doamine de Bellene 2005, men ändrade namnet efter det att han fick sparken från Maison Nicolas Potel. Anledningen var helt enkelt att han förlorade det namnet till ägarna och ville undvika eventuellt tjafs och konflikter. Parallellt med domänen har han skapat en negociant-del som bär namnet Roche de Bellene. En utförlig beskrivning finns här.

Till gnocchin som samsas med en lätt ostsås och smörstekta kantareller funkar dagens vin bra. Vinet är en Bourgogne, Maison Dieu, 2008. Ett vin som sambon och jag definierar som enkelt, men riktigt drickvänligt. Det finns inget som sticker ut, men inte heller något som saknas. Min förkylda näsa och gom ger tummen upp, i synnerhet som vinet bara kostade 14 Euro. Förkylningen gör att närmare presentation dock blir svår och jag återkommer med detaljer vid nästa flaska.

Som grädde på moset har vi idag en flaska som gör en glad bara av att vara vacker. Se bara detaljen på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar