onsdag 12 januari 2011

"Bra att ha"-viner

Smörsteker lite mjölpudrad kolja från fiskdisken och vad passar sig då alldeles ypperligt? Jo någon trotjänare som kan förgylla onsdagens matlagning och middag.

En producent som tillhör min trotjänarkategori är Domaine Prieur-Brunet från Santenay. Här görs bra och hederliga viner som nog alltid levererar för sitt pris. Inget av vinerna sticker väl direkt ut och gör att jag gör vågen i min ensamhet, men de funkar. Producentens hemsida är  http://www.prieur-santenay.com/ för den intresserade.


Dagens vin är ett typiskt vardagsvin, d.v.s. deras vita basbourgogne, och årgången är 2006. Här bjuds upp till vardagsglädje med spår av allt jag önskar mig i en vit Bourgogne. Visst får man leta lite mer efter mineralerna, äppelfrukten och citrusen, och inte är det väl så att allt är perfekt och integrerat, men för de drygt 9 Euro det kostade är det i alla fall lite dans i gommen.

På min inköpslista så finns det varje år ett par lådor av Prieur-Brunet och då minst en låda av dagens vin. Gevalia får säga vad de vill, men det här funkar många gånger bättre vid ett oväntat besök.

......och såklart blev onsdagsmiddagen ett snäpp bättre med vinet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar