lördag 16 mars 2013

En Meursault i Chablis-kostym


Normalt sett när jag tänker på viner från Meursault så är det markörer som smörig fetma, nötter, honung och rökig mineralitet som kommer till medvetandet. Sen finns det självklart vinmakare som avviker från mönstret och gör renare och stramare viner....och längst ut som extrem åt det hållet finner man nog Domaine Roulot. Ansvarig för detta är Jean-Marc som med bravur för vidare traditionen från den smått legendariske fadern, Guy Roulot.

Här pratar vi om viner med en elegans, precision och stramhet som nästan får en att tänka på en Meursault i Chablis-kostym, något som i synnerhet gäller syradrivna årgångar. Lägg därtill att vinmakandet är av yttersta världsklass så förstår du lite grand vad som erbjuds.

Nu i veckan öppnade jag en 2010 Meursault "Les Luchets", Domaine Roulot och upplevelsen var lysande, i synnerhet när vinet var någorlunda kylt. En ren och skarp syra, tydlig citrus och en tydligt flintig mineralitet gav en njutning av högsta klass.




Med ökad temperatur närmar sig vinet lite grand den mer traditionella Meursault-stilen och i en brytpunkt när precisionen möts upp av en lätt oljig fetma så får man nästan gåshud. Med ytterligare temperatur tappar vinet enligt min mening lite grand, men det är ju i huvudsak en fråga om smakpreferenser.

Det här dricks bra idag, men har struktur för lysande upplevelser i framtiden. Här blir det till att fylla på, inget snack om saken.

4 kommentarer:

  1. Ah, tack för den rapporten. Jag får nog ta och knäcka en pava snart. Överlag tycker jag en del av de vita tiorna varit lite väl lutheranska så här i början, en puligny 1er från Prudhon var däremot fin för en vecka sedan (till skillnad mot St-Aubin:erna som drog mot bränd tropik i höstas).

    Jag är en smula nervös för att Roulot ska vara "för" bra nu när jag hittat ett flertal vita producenter som inte kostar skjortan.

    /Claes

    SvaraRadera
  2. Har du testat nåt från Pierre-Yves Colin-Morey från 2010? Om inte, så är det att rekommendera. Sen måste jag säga att det jag testat från Jadot av 2010 mestadels har varit riktigt bra.

    Roulot borde nog få vila till sig för att få blomma ut, men ack så gott redan nu.

    SvaraRadera
  3. PYCM Puligny 1er champs-gains ligger i plural här hemma och väntar, ingen prövad än. Jag kommer nog också fylla på med Gouttes d'Or vad det lider. Känslan är att det är en firma som tyvärr håller på att "kulta till sig", och med det kommer en känsla av stress, "köp nu, om 3 år är det för sent!". Kanske kan det att han håller sig med många viner, bromsa prisstegringen en smula, jag hoppas åtminstonde det.

    Annars är det mest Boisson-Vadot som är påläggskalv chez moi. Några 10:or därifrån har, som sagt ovan, varit lite hårda (trots det goda). Men jag hoppas och tror på mer i framtiden och beställde nyligen ytterligare lite testflaskor från firman (Auxey "reugne" och by-meursaulten).

    Jag såg nyligen att du är bekant med Bernard Moreaus viner, har du testat tiorna?. Jag har hittat en säljare med rimliga priser och funderar på att slå till.

    /Claes

    SvaraRadera
  4. Har inte testat årgång 2010 av Bernard Moreau, men med bakgrund av vad hans vita har presterat tidigare känns det som ett säkert köp. De röda är inte riktigt samma sak tycker jag, även om de är helt OK.

    SvaraRadera