onsdag 6 mars 2013

Ännu mer nysläppt från Camille Giroud. Nu Volnay.


Två timmars pusslande och tre telefonsamtal till Bredbandsbolaget och, FINALLY, jag har en fungerande TV. Vad gör man inte för husfriden när man har två tonårsdöttrar?

Mitt i allt modemtrixande, fiberomkopplande och telefonväntande så sippar jag på ett vin jag öppnade igår och som efter ett dygn i kylskåp gör det jobbbiga på kvällen lite enklare att hantera. Vinet är en rykande nysläppt flaska från marssläppet, nämligen en 2010 Volnay, Maison Camille Giroud.




Här finns den numer tydligt igenkända violtonen blandad med hallon som många 2010or tycks ha anammat. Annars är det väl mest fatkryddorna, den lätt udda doften av cola-essens, rätt tydliga drag av kött och gasbindan och annat från medicinskåpet som slår mig.

I munnen är det ungfruktigt syrligt med en rätt trevlig kryddighet. Tanninerna är redan ganska mjuka, men torra och ger en skön munkänsla. Lägg till lite lakrits, viol, apelsin och mineraler och vinet landar ganska rätt redan idag, men ryggläge är såklart att föredra. Gott som bredbandspularvin är det i alla fall.

Inköpt i marssläppet för 269 pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar