söndag 13 maj 2012

Middag, morgonvandring och rader med vinrankor

Ett av de ställen som finns med på "att besöka"-listan när man befinner sig i Beaune är Cave de Madeleine, ett litet trevligt matställe med i huvudsak ett långt bord där man sitter tillsammans. Som ensamätare underlättar det helt klart då det främjar socialt utbyte.

Min "dejt" för kvällen blev Denis, en ung belgare med stora dryckesambitioner och examina i såväl ölbryggning och vinkunskap i ryggsäcken. Hans stora projekt just nu var 4 nyinköpta hektar vinmark i Loire. En del drömmer, andra förverkligar....kanske det krävs plånbok också? Oavsett, så var kvällen kalas och maten också. Lite ankbröst och lokala ostar på det kan ju inte bli fel liksom.

De viner jag lyckades få ner i strupen var först 2009 Macon "Milly Lamartin", Héritiers de Comte Lafon. Ett floralt och fruktigt vin med svag fetma och honungssötma som landade i en fin mineralitet. Snyggt och balanserat. Ett vin att dricka när som helst.....nästan.

Nästa försök var att ge sig på Alex Gambal igen. Den här gången 2008 Aloxe-Corton, Alex Gambal. Nu var jag där igen och blev tveksam till Gambal. Inte så mycket att skriva om, men visst var det körsbär, hallon, viol, lakrits och lite örter. Strukturen bjud på bra syra, men inga direkta tanniner att tala om. Jag ställde kanske lite höga krav, men väntade mig mer faktiskt. Funkade dock rätt bra till ankan och osten.

Som sista vin bjöd Denis på ett glas 2009 Volnay "Vieilles Vignes", Voillot innan jag smet ut i den kyliga kvällen. Vinet var gott och gjorde att jag la till Voillot på listan att undersöka närmare. Vid detta läge hade noteringarna nämligen avslutats.


sömn, sömn, sömn.....sova, sova, sova


Som morgonövning idag tog jag en vandring från Nuits-St-Georges, via Vosne-Romanée, till Clos de Vougeot och sedan tillbaka (en annan väg). Jag roade mig med att ta lite bilder på hur det ser ut i och mellan raderna med vinrankor under promenaden. Lite intressant hur olika ålder på rankorna, samt filosofin och arbetssättet med dem ger olika utseende.

Vackert så det värmer är det också :-)


























....trött i kroppen fortsatte jag med en lokal lunch i Nuits-St-Georges, men det är en helt annan historia.

4 kommentarer:

  1. Tackar för fina bilder och tipset om Cave de Madeleine, ska försöka besöka det till helgen. Jag ser också fram emot att testa lite 2010:or, har du bildat dig nån uppfattning än?

    SvaraRadera
  2. Både Cave de Madeleine och Ma Cuisine är bra ställen som man liksom bara måste testa. Problemet är att man måste boka bord, bara så du inte missar den detaljen.

    Vita 2010or är tillgängliga för test och är genomgående bra, men med rätt ordentlig syra är intrycket hittills.

    De röda är nyligen buteljerade eller inte ens det när det gäller de bra sakerna, så här är det svårare att säga nåt än, har inte provat så mycket. Provade ett par idag och Vieilles Vignes från Heresztyn var ruskigt bra för både pris (21,20) och appellation.

    Fortsätter med fem rödvinsproducenter och ett par cavister till, sen vet jag bättre.

    //P

    SvaraRadera
  3. Tack igen för tips, vi har bokat bord på Caves Madeleine nu, skall bli kul. Ha en bra hemresa!

    SvaraRadera