lördag 26 maj 2012

Meeeeh - Méo-Camuzet


En flaska vitt plockas upp på måfå ur källaren och jag gör en snabb koll på när vi drack en kompis senast. Nästan lite spooky att inse att det var exakt ett år sedan, på dagen. Inte så mycket mer att orda om, korka ur, hälla upp och prova. Det som finns i glaset är en 2007 Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits "Clos Saint-Philibert", Domaine Méo-Camuzet.




Doften för en direkt mot fetma, smör, citrus och honung. Allt paketerat i ett fullmatat och mättat paket, Det jag uppfattar som nytt den här gången är även rätt tydliga dofter av skaldjursskal och orange melon när dess doft blir som mest koncentrerad. Sedan finns här en fruktpalett med i alla fall päron, äpple, och persika som rundar av en i alla fall lite intressant doftbild.

Känslan i munnen är även den rätt fullmatad med en fetma som liksom fyller ut och en syra som spjälkar. Det balanserar hela tiden på rätt sida om att "bli för mycket", och klarar sig tack vare att syran och mineralerna gör sitt jobb.

Sammanfattningsvis har jag nog ändå lämnat den här stilen lite bakom mig. Hellre lite renare och slankare, med mindre fetma landar smakpreferensen i idag. Gillar du fet amerikansk Chardonnay kommer du däremot troligen att gilla det här skarpt. Jag hoppar dock över det framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar