lördag 19 mars 2011

Ungt från St-Aubin, gjort av Girardin

OK, rubriken är ett skitrim, men jag kunde inte hålla mig......och det är ju ändå lördag.

Efter en eftermiddag med kalas, pizza och italienskt rödtjut blir jag minst sagt sugen på något helt annat och med lite tankeverksamhet landar jag i en flaska som släpptes i februari, nämligen ett vitt vin från den duglige Vincent Girardin. Från Domaine Vincent Girardin finns det ett knippe vita av bättre kvalitet från i huvudsak bandet Puligny-Montrachet, Chassagne-Montrachet och St-Aubin.

Dagens vin är från Saint-Aubin och vingården "En Remilly". Det är en första Cru och årgången på druvorna är från 2007.




Doften är initialt riktigt blommig och jag lockas liksom med till en berså om våren. Fast snart så kommer eken rullande med stora trumman, som tur är tillsammans med gula äpplen och citrus, och då är det främst lime som ger sig tillkänna. Med lite letande hittar jag även nyplockade gröna blad från köksträdgården och lite traditionsenliga hasselnötter.

I munnen ger sedan vinet en härlig citrus och gula frukter som ramas in av en smörig ek. Som tur är finns det unga och pigga syror som kan stå emot eken, lite på uppstuds nästan. Låt ek och syror bråka med varandra i källaren ett tag och det här lär komma ut ur garderoben som ett riktigt bra vin.

Fast jag måste medge att jag är fullt nöjd redan idag. I synnerhet gillar jag avslutet som lämnar kvar en riktigt smaklig beska och långa stråk av mineral. Detta gör att jag bearbetar eftersmaken i munnen riktigt länge.

Helt klart gott och bättre lär det bli om ett tag. Kanske blir det någon flaska till att lägga i källaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar