söndag 13 mars 2011

Charlopin-Parizot, en besvikelse

I systemets beställningsortiment finns det två olika viner från Domaine Charlopin-Parizot. Jag har inte tidigare druckit något från den producenten vad jag kommer ihåg, så jag beställde helt sonika båda vinerna för att testa. Först ut blev deras nysläppta och Village-klassade vin från byn Fixin. Druvmaterialet till detta vin kommer från en enda vingård, som till på köpet är en monopol-vingård. Vinet är alltså Fixin Clos de Fixey, 2008.



Lite information om producenten finns såklart på den egna hemsidan, men jag kollade runt lite mer och fann att det här är en producent där oenighet råder. Bland annat har Remington Norman och Charles Taylor med producenten som en av deras "Great Domaines of Burgundy", medan Clive Coates inte alls har samma åsikter. Mina smaklökar och åsikter brukar ligga närmare Coates, så jag blev lite fundersam.

Andras åsikter kan vara intressanta, men de egna är ju de som räknas så det var bara att korka upp och prova på egen hand.

Det här blev intressant redan till färgen. Det är tydligt ungt, men framförallt är det väldigt kraftigt i färgen för att vara en Bourgogne. Inte direkt mörkrött, men inte heller transparent.

Vad sa då näsan om det? Nu blev jag lite fundersam, då det i huvudsak uppvisade en tät, diffus matta av röda bär och inte så mycket mer. Dagen efter kom lite mer nyansering, men inte var det den vanliga sniffvänlighet jag är bortskämd med. Inte heller i munnen händer det speciellt mycket, utan en tät rödfrukt med en hög syra och ett rätt beskt avslut blev grundintrycket. Dagen efter var det lite bättre, men inte var det någon större drickglädje.

Slutintrycket är att det kan nog bättra på sig med lite lagring, men att den Bourgogne-typiska stilen som ofta bjuder på rätt tydlig terrior är långt borta. Det här vinet är enligt min smak inte alls värd sitt pris och är inte heller vad jag väntar mig av ett vin från Fixin. Jag kommer att testa den andra flaskan inom kort för att se om det ger samma intryck. Tumme Ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar