söndag 1 juni 2014

Ärligt från Maillard

En av de producenter som jag drack mycket av när jag invigdes i Bourgogne som område är Domaine Maillard Père & Fils. Det var också där jag gjorde mitt första vingårdsbesök, så visst är jag lite partisk till producenten, men samtidigt är det en producent som har stövlarna i myllan och producerar ärliga viner, utan att sikta mot stjärnorna. Ärliga viner kan vi väl kalla det.

En av de viner som oftast funkar från producenten är Beaune-vinet "Les Grèves" och den här gången kollar jag status på årgång 2008. Vinet för dagen är alltså 2008 Beaune 1er Cru "Les Grèves",  Domaine Maillard Père & Fils.




Nosen bjuds på hallon och körsbär, men den sköna rostningen och kryddorna från faten lyser starkare. Det är en skön doft av finmalet kaffe av bättre sort, mörk choklad och en blandning av marsipan eller malda körsbärskärnor. En skön sniff i vardande.

Munkänslan är slank med en bra bibehållen frukt, en härlig syra och lugna, avmättade tanniner. Eken har i dagsläget trängt sig fram och visar sig rätt tydligt, och är lite på gränsen, men klarar sig med nöd och näppe. Känslan är att när eken integreras om nåt år och kryddorna får fritt spelrum så kommer det här visa sig vara ett förbaskat bra köp. Det snuddar redan där vid det sista glaset

Var det ärligt jag skrev?  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar