söndag 18 maj 2014

Fontaine-Gagnard bjuder på härliga kryddor

Dags för en liten återtitt på en av mina favoritproducenter, nämligen Fontaine-Gagnard. Nu pratar vi inte vitt som det brukar vara, utan min andra flaska av 2010 Volnay 1er Cru "Clos des Chènes", Domaine Fontaine-Gagnard. Den förra lovade gott, men kändes lite gles. Undrar om den byggt ihop sig sen sist?




Mums, vilken härlig doft. Här samsas försommarens blommor med hallon, viol och lite körsbär. Sen finns vissa syrligare inslag som jag stämplar in som lingon. Tydligast är dock faten och kryddorna. Här bjuds på en uppsjö söta och smörvärmda kryddor som gör att näsan bara vill ha mer. Förbaskat bra fatkänsla, och lägg till mineralerna och leendet breddas.

Klunkbarhet är det första jag tänker på när det hamnar i munnen. Nästa sak som landar i hjärnan är att det balanserar på gränsen ekmässigt, men klarar sig med liten marginal. Mer nyanserat är det ett vin med bra syra, små, sköna och lätt greppiga tanniner och en fin, om än relativt lätt frukt.

Det som står ut och som gör att vinet lovar så mycket mer, är den helt underbara kryddigheten. Det här vill man definitivt njuta av när eken har integrerats bättre, för jag går rejält igång på den smörigt, lätt söta kryddigheten. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar