torsdag 5 december 2013

En ny bekantskap

Ibland sammanfaller saker så bra att man inte kan värja sig. Först hör en av bloggens läsare av sig och skriver om ett vin han tycker jag borde testa, sen skrivs producenten och vinet upp av en brittisk Master of Wine i Wine Searcher News och så inser jag slutligen att det är rabatt på vinet hos Atom Wine. Äsch, bara att beställa ett sexpack och hålla tummarna. Vinet? 2010 Gevrey-Chambertin "Lavaut-Saint-Jacques", Domaine Duroché.

Det här är en helt ny producent för mig. Belägen i Gevrey med en sund syn på vinmakande och en bra uppsättning terroir i hembyn ska det bli kul att se vad ett vin för 299 DKK kan erbjuda. Håller tummarna.




En varm och väldigt tilltalande doft med svarta vinbär och körsbär. Kanske inte så ursprungstypiskt, men riktigt härligt. Det lite jordmurriga draget i bakgrunden lockar en lite tillbaka till byn och med ekens fina behandling som gett en skön kryddbukett med moccadrag så andas vinet kvalitet. Lägg därtill lite mandel, apelsinskal och grus och vem kan då klaga?

Munkänslan är lent elegant med en lakrisal och mineralisk eftersmak som ligger kvar riktigt länge. Här finns syra att falla tillbaka på, en skön frukt, men en nästan total avsaknad av tanniner (de märks först när vinet blir för varmt). Vinet blir lite som en smekning som är näst intill omöjlig att inte gilla. Det här är riktigt bra för 299 DKK och hade jag fått ytterligare en liten stadga med bättre tanniner så hade jag ropat högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar