onsdag 27 november 2013

Nuits-St-Georges och ett varmt år

Det finns vissa kombinationer av Bourgogne som inte brukar passa mig. En sådan kombination är viner från Nuits-St-Georges, i synnerhet från varma år. Ändå får jag för mig att köpa dem då och då, bara för att se hur de uppför sig efter några år i källaren.

För att gå direkt på vinet så är det en 2003 Nuits-St-Georges 1er Cru "Les Chênes Carteaux", Domaine Henri Gouges.




Det här doftar av jord, animalier och undervegetation parat med mörka körsbär, lite vanilj, mineraler och diverse kryddor. Trevligt, men förbaskat tungt och koncentrerat för en Bourgogne.

I munnen slås jag av hur ungdomligt vitalt det är. Syran är frisk, tanninerna rätt bestämda och frukten har inga problem att göra rösten hörd, även om den börjar viska lite mognadstoner. Det är koncentrerat, fruktigt och rätt lakrisalt. För min del skulle jag gärna se att det får kanske fem år till på rygg för att runda av skapelsen och kanske passa mig bättre.

Kombinationen Nuits-St-Georges och ett varmt år är väl sisådär för mig.

2 kommentarer:

  1. Igen, tack så mycket - en härlig mat och vinupplevelse! Det blir några noteringar när jag hämtat mig...:-)

    /Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erkänner att lördagen behövdes för återhämtning. :) Nu är det nya tag. Klämde förrsten slatten med Roulot igår kväll och som solitär till resterna av soppan så ökade betyget lite tycker jag nog.

      Radera