torsdag 1 augusti 2013

Nysläppt för dagen - Pierre Labet

I eftermiddags var det dags att fylla på med bröd från det lokala bageriet och lite alkoholfri Sanbitter från den lokala alkohol-pushern. Jag tog en snabb lov runt augustinyheterna och plockade även åt mig en flaska 2011 Bourgogne Vieilles Vignes, Domaine Pierre Labet. Länge sedan en spontan flaska slank med hem, men varför inte?




Doften har såklart sina citrusdrag, men bjuder också på lite florala toner och en blandning av gråpäron och en fin, fin kryddighet, typ en sån där nymald ton. Här finns också en ganska påtaglig mineralet och även en lite oljig och söt ton. Alla bitar på plats, även om de kanske inte ligger på exakt rätt ställen.




Munkänslan är syradriven, fylld av citrus, både frukten och det beska. I min smak är eftersmakens beska alldeles för påtaglig och motar bort de övriga små trevligheter som finns här. Synd på beskan som förtar helheten och gör att det inte riktigt funkar för mig.

2 kommentarer:

  1. Ingen köprek alltså? Apropå spontaninköp så var jag förbi SB för att köpa Jadots Pommard men gick därifrån med helt andra grejer. Blir till att återvända : )
    Med vänlig hälsning, Jocke P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper inte fler. Finns så mycket annat gott därute att jag står över.

      Radera