måndag 5 november 2012

Bachelet på Rolfs kök

En fredagskväll på Rolfs kök slutar nästan alltid med att jag tuggar i mig någon av klassikerna och i alla fall dricker något kul rött ur deras vinlista. Sa jag Bourgogne eller det kanske är självklart? Visst smuttades det på såväl Champagne, Bordeaux och norra Rhône, men huvudnumret för min del var definitivt kvällens Pinot Noir.

Efter en massa fnulande och funderande landade jag i att det, precis som senast på Rolfs Kök, fick bli en flaska från den lilla, men ytterst kompetenta firman, Denis Bachelet. Vinet var en 2009 Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes, Domaine Denis Bachelet.




Här togs inga noteringar alls, utan den fick helt och fullt bara avnjutas till maten och med sällskapet. Låt oss säga såhär, det var inte bara jag som uppskattade just det här vinet.

Ska jag ändå ange någon slags smaknotering är det en Gevrey som intialt pendlar lite i gränslandet mellan den rusticitet som byn kan erbjuda och den andra mer eleganta inriktningen, men det faller snart definitivt över åt det eleganta hållet. Fruktsötman från årgången är tydlig, och den tillsammans med en underbar Pinot-krydda, gör vinet till ett lysande exempel på ett byvin.

Sen sitter ju alla strukturella detaljer på plats, så det finns liksom inget att klaga på. Det enda jag egentligen känner är att när ett byvin levererar på den här nivån vill man prova lite mer komplexa saker. För lite komplexitet är det enda som saknas för att ett sånt här vin ska bli helt lysande. Noterar att jag definitivt ska shoppa loss lite på Bachelet.

Ett lysande vin och en lysande kväll, och oxkinden var precis så god som den ska vara.

9 kommentarer:

  1. Japp, det är ju oxkinden eller fläsksidan som gäller :) Och vinet finns ju inte ens på BS så jag får helt enkelt pallra mig till Rolfs Kök för detta lät inte det minsta äckligt - anmäler mig härmed om du beställer från din källa. Säkert mer ekonomiskt än gå till Rolfs varje gång ;)

    SvaraRadera
  2. Ibland undrar jag hur snäv jag är. Det blir precis som du skriver oxkind eller fläsksida varje gång. Inte direkt "wild and crazy".

    Vinet är kalasgott och jag ska snoka lite efter viner från producenten när det finns tid. Kan återkomma med vad jag hittar om du är intresserad av att prova någon flaska.

    //P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju tyvärr men det är ju inte man äter fläsksida av den digniteten så varför chansa ;)

      Perfektamundo, du har ju min majl!

      Radera
    2. Hmm, det är ju inte var dag man äter....

      Radera
    3. Jag tror det dröjer ett tag med Bachelet-inköpen, finns lite annat på agendan just nu och pengar är ju pengar......

      Återkommer i frågan

      Ha det gott

      Radera
  3. Har hört att Bachelet genomförde väldigt höga prishöjningar inför årgång 2010 (ca 100%) så kan vara slutdrucket fram till dess att lottovinsten ramlar in.

    SvaraRadera
  4. Aha, det hade jag inte hört. Vad jag har hört tidigare är att Bachelet varit för billig med priserna från domänen och att det inneburit att mellanleden skurit guld.

    Kanske att det ändå inte få så stort genomslag om vi har tur. Jag surfade runt lite och det verkar inte vara så illa på priserna faktiskt, men jag har iofs inte kollat så noga.

    SvaraRadera
  5. Du har nog bättre koll än vad jag har. Kanske bara har höjt priserna för att inte skänka bort pengar till mellanledet?

    SvaraRadera
  6. Det verkar som om mellanleden skär guld i bl.a. USA, medan påslaget inte är llika högt i Europa. Priset ut från domänen hittade jag dock inget om. Trist när det blir många led och alla ska dela på kakan.

    Lite info med nån länk finns här:

    http://www.burgundy-report.com/forum/topic.php?id=1526

    SvaraRadera