söndag 5 augusti 2012

2009 Bourgogne Chardonnay, Domaine Arnaud Ente


Vissa dagar vill jag bara ha ett vin att dricka, utan att tänka på matchning till mat eller annat. En följeslagare genom eftermiddag och kväll liksom, för ren njutning. I gårdagens sommarvärme föll det sig naturligt att tanken landade på något vitt och efter funderingar på trotjänare som Girardin, Lamy och Sauzet, landar jag i Arnaud Ente. På de senaste åren har jag upptäckt denna pärla till producent som levererar klass redan på basnivån och som man liksom bara vill ha flaskor av i sin källare.

Avslappnat drucket till kvällssol, god bok och lite familjesamvaro slinker 2009 Bourgogne Chardonnay, Domaine Arnaud Ente ner i ett behagligt tempo.




Här finns flintiga eller rökiga mineraler och fin citrus i spannet från lime till citron. Här finns också en nötig ton och lite fet smörighet, nästan oljigt. Lite av allt det goda man söker. Inget som sticker ut, men en rejält skön sniff.

I munnen är det syran som gör att man blir riktigt glad. På basnivå har Arnaud Ente plockat sin druvor värmens år 2009 i precis rättan tid. Syran är exemplarisk och gör att citrusen dansar och spritter i munnen. Kroppen är medelfyllig med sin svaga fetma och avslutet ringlar iväg länge, länge när lime och mineraler vävs samman i ett skitgott avslut.

Han är bra duktig den där Arnaud och med lite avrundad syra kommer det här att vara ett alldeles underbart basvin med sin balans och elegans. Snyggt! Några enstaka flaskor tycks finnas tillgänliga på ett fåtal bolag runt om i landet för den hågade.

5 kommentarer:

  1. Jag måste nog ta och testa något ifrån honom, det finns många positiva röster. Men 295 för en BB, jösses...

    Även jag sörplade i mig samma appellation och år igår, men ifrån Boisson-Vadot. Den, ganska överlägset, bästa basbourgogne jag druckit.

    /Claes

    SvaraRadera
  2. Jag vet, det är lite magstarkt med pengar, men den kostar ungefär lika mycket om man beställer, med skatt och frakt pålagda. Men ack så gott.

    Köpte du B-V på plats eller?

    /P

    SvaraRadera
  3. Nej, ifrån http://www.pinard-de-picard.de/ , bb 09 är tyvärr slut, men det finns några by-meursaulter kvar. Jag tänker vara på tårna när 10:orna kommer. Kanske kan man knipa åt sig några Genevrieres också.

    SvaraRadera
  4. Har både 08:or och 09:or liggande, tror på ytterligare stordåd om några år. Att de kostar mycket för att vara en BB gör inget så länge man levererar som Ente gör.

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med. Har en del sparat från både 08 och 09 i källaren, men de får nog ligga och puttra ett par år, minst.

    SvaraRadera