tisdag 9 augusti 2011

Hur går det för årgång 2011?

Efter lite surfande och genomläsning av diverse sajter och bloggar kan man väl snabbt summera läget med följande:

Efter en kall, men relativt torr vinter och tidig vår så smällde vädret till under april och maj och bjöd på rena rama sommarvärmen. Ur led var tiden och knoppning, blomning och tillväxt formligen exploderade. Redan tidigt på säsongen började det prognosticeras om en tidig skörd, något som inte var så svårt då april och maj gjorde att man låg tre veckor före tidtabell.

Med denna start kröp det fram en rädsla och oro att vi skulle kunna få ett nytt 2003, men vädret har lugnat ner sig efter dess och en kyligare sommar med en hel del regn, och på vissa håll hagel, har gjort att den risken inte infriades.

Som det verkar så kommer druvorna att få sina 100 till 110 dagar från blomning till skörd och eftersom blomningen startade så tidigt så blir det en väldigt tidig skörd. Från flera håll pratas det om att den inleds 20-25:e Augusti.

Tittar vi lite i spåkulan, d.v.s. i yr.no så ser tiden fram till det att skörden börjar närma sig riktigt bra ut. Nu håller vi tummarna för att allt faller väl ut.

2 kommentarer:

  1. Jag kan ha blandat ihop saker, eller läst slarvigt; men jag påminner mig ha läst att de där första datumen som nämndes, om skörd i augusti, har blivit framflyttade till tidig september. Ray Walker, bakom maison Ilian, uppdaterar regelbundet om hur växtsäsongen i bourgogne ser ut på wineberserkerforumet (men det visste du säkert redan). Och jag tror att jag läst något i stil med: 'nä nu måste det snart sluta regna', men på det hela taget så verkar läget bra.
    /Claes

    SvaraRadera
  2. Hej du,

    Jo, jag har sett det också, men också andra datum. Oavsett när man börjar blir det tidigt och förhoppningsvis bra. Vi lär snart laddas med drösar med info från alla möjliga håll och kanter med hur årgången slutligen blev.....preliminärt i alla fall.

    SvaraRadera