fredag 22 juli 2011

Pinot Noir från Grekland - Kan det funka?

Jag provade och köpte en del trevliga viner på Kreta tidigare i somras och som ett sista spontaninköp, lite på chans, plockade jag åt mig en flaska Pinot Noir. Flaskan kommer från Alpha Estate, en firma som ligger belägen i Regionen Makedonien i Norra Grekland, närmare bestämt i området Amyndeon och dess högplatå.

Odlingarna här ligger på mellan dryga 600 och dryga 700 meter över havet och tillhör Greklands svalaste områden för vinodling. Här på högplatån har Alpha Estate sin vingårdsmark och producerar viner från ett flertal inhemska druvor och även från mer internationellt kända sådana. Ett av vinerna som produceras görs på Pinot Noir och det är den juicen som finns i glasen idag.

Vill du veta mer om producenten ska du kolla här. För mer om grekiska viner läs de trevliga blogginläggen på Wine Virtuosity eller så tar du tjuren vid hornen och kollar här.

Över till vinet som är 2007 Alpha Estate Pinot Noir. Det här blir min debut när det gäller Grekisk Pinot Noir, så jag är lite extra nyfiken.




Det första doftintrycket är en combo av hallon och körsbär, men här finns också katrinplommon och en fin fatbehandling med en god doft av mörk choklad. Det som slår mig är att efter ett tag så känns doften lite tunn, nästan vattnig, men annars är den ganska trevlig. Inget sniffvin dock.

I munnen finns en rätt fräsch rödfrukt, uppbackad av en fullgod dos syra och små, miniatyrer till tanniner. I grund och botten ett trevligt vin, men samma sak som i doften så håller inte frukten emot tillräckligt och vinet upplevs lite för tunt. Det är dock lättdrucket, och om man bara dricker det, utan att hålla på och "prova" det, så är det definitivt ett trevligt vin att dricka. Det tappade dock väldigt mycket med höjd temperatur så karaffen fick stå i kylen så att drickvänligheten behölls.

Summa summarum så funkar det definitivt att dricka och jag är faktiskt positivt överraskad av mitt spontanköp. Det kostade 15 Euro och når nog fram till att det nästan kan anses prisvärt, i alla fall är det nära. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar