fredag 27 april 2012

Nu får det nog vara nog


När jag beställer vin brukar jag ofta slänga med en eller ett par chansningar jag inte vet något, eller väldigt lite om, och det kan ju innebära vilket resultat som helst när man dricker det. Ikväll handlar chansningen om ett vitt vin från Saint-Aubin, närmare bestämt från vingården "Les Murgers des Dents de Chien". Normalt brukar viner härifrån vara av rätt bra kvalisort då vingården tillhör de bättre i byn. Kommer vinet sedan från en vitvinsfamilj med ägor i nämnda by, Chassagne-Montrachet och Puligny-Montrachet så börjar man ju hoppas.

Läser man sedan vad trion Denis, Didier och Bruno på Domaine Larue strävar efter så är det att terroir ska visa sitt uttryck i vinet, och då känns det ju bra så långt i alla fall. Sen läser jag vidare att deras "Les Murgers des Dents de Chien" har följande karaktär:

"sparkling appearance with green highlights"

Näääää.....vad är detta? Låt oss kolla! Ja vinet är förresten en 2010 Saint-Aubin 1er Cru "Les Murgers des Dents de Chien", Domaine Larue.





En lätt svullen näsa har lite problem att sära på doftintrycken idag, men visst känns helhetsbilden igen. Min bakgata, barndomens lekplats eller nåt.....nästan. Äpplen och citrus är väl huvudfiolen och den får snabbt påfyllning av honung, smörfetma och rökig mineral. Ett helt OK doftintryck....alltså. "So far so good".

Sen ska det ju sörplas lite och smakas av och vad upptäcker man då? Jo, en spritsighet....SPRITSIGHET. Det ska INTE finnas något sådant i viner från den här vingården.....inte vad jag någonsin upplevt i alla fall. Fortsätter man smaka av så är det blommor och citrus som fyller munnen och tanken tar mig till bersåviner från typ Rully. Nu finns för all del en angenäm mineraldusch på slutet, men det här känns helt fel för både området och klassificeringen.

Vi övergår till att dricka det som ett läskande vårvin och då gör det sin sak helt OK, men som kompis till pilgrimsmusslorna blev det inte en klockren träff. Nu vill jag att nästa flaska fasiken ska leverera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar