lördag 7 april 2012

En annat slags Pinot


Hej vad det går, ja då menar jag drickandet av andra sorters viner än Bourgogner. Det närmaste jag har landat "home base" på några dagar är en flaska från ett djupt hörn av min egen källare, nämligen en flaska från Kiwi-land, närmare bestämt från firman Escarpment. Jag köpte på mig ett par blandade lådor för några år sedan och nu börjar det nog bli dags att skörda tror jag.

Det vin vi plockade ur samlingen var en 2006 Moana, Escarpment.




Det här är färgmässigt definitivt betydligt tätare än mina vardags-Bourgogner och har en sniff som avviker en del från det jag är van vid, framför allt är det en fylligare helhet med tydliga animaliska drag, rätt tät frukt och i min näsa en väldigt tydlig pinjeskog som den doftar under den varma säsongen. Sen finns här vissa drag av mint och målarlåda. Inga fel på sniffen alls faktiskt.

I munnen är det ett väldigt lent vin, utan några som helst tanniner kvar. Syran bär fortfarande fram en levande frukt som även tillåter drag av lakrits, örter och tallbarr att kika fram. Viss mognad med drag åt jord och kött kan man också känna av och mot slutet finns ett svagt drag av askfat och en viss beska som bara känns trevlig.

Trevligt och gott och kul som lite omväxling till övrig Pinot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar