måndag 17 oktober 2011

Franska vindagen - 17:e oktober 2011

Eftermiddagen idag tillbringades på Grand hotell tillsammans med ett stort antal andra sörplande, spottande och sväljande människor. För att göra det enkelt för mig gick jag systematiskt tillväga, alltså provades Bourgogne, Bourgogne och ytterligare lite Bourgogne.

Utan att trötta ner någon med en massa provningsanteckningar följer istället några små reflektioner.




Genomsnittet
Jag testade i runda slängar 70 viner och måste säga att även om många viner var helt OK, så var det förvånansvärt få som verkligen fick min beställningslampa att blinka. Genomsnittsbetyget kan alltså inte bli mer än OK, i alla fall för Bourgogne-delen av provningen.

2009 års frukt
Rätt många importörer presenterade med glädje viner från årgång 2009. Det som slog mig var att efter ett tag så blev jag rejält mättad och tröttnade en del på 2009-årsfrukten. Det finns en risk att den, felaktigt behandlad, döljer terroir som är så mycket mer märkbar i föregående årgångar.

Tydligast tyckte jag detta blev vid test av Vougeraies röda viner. Visst är det bra viner rakt över, men mina högsta betyg gick till deras viner från 2007 (Vougeot 1er Cru "les Cras") och 2008 (Nuits-St-Georges "Les Damodes").

Temperaturen
Många utställare hade rätt rejäla problem med att hålla temperaturen på en bra nivå för Bourgogner. De vita var ofta för kalla och satta i riktiga isbad. De röda å andra sidan blev lite jolmiga och syltiga av för hög värme. Lite svårt att ge vinerna rättvisa i en sådan situation. I synnerhet fick de röda 2009orna stryk av värmen.

Bästa vita
Den bästa vita producenten blev för mig Pierre Morey. Här presenterades tre viner:
  • 2008 Aligoté
  • 2008 Bourgogne Blanc
  • 2007 Meursault
Det inleddes med en citrusfrisk och mineralstinn Aligoté. Ett kalasexemplar från den druvan. Sedan bjöds på en fin generisk Bourgogne med fin citrus, bra mineralitet och snyggt integrerade ekfat. Slutligen en härligt rökig och skaldjursdoftande Meursault......och då pratar vi bara domänens enklare viner.

Bästa röda
Det fanns några röda viner som fick extra plus i kanten och dessa kom från ovan nämnda Vougeraie, samt även Nicholas Rossignol och Michel Gros, men sen stack ett vin ut lite extra och det var 2007 Morey-Saint-Denis 1er Cru "Les Millandes", Domaine Heresztyn. Helt enkelt skitgott och eftermiddagens vin för min del.

Stort tack till Sopexa för att jag fick vara med och leka

3 kommentarer:

  1. Du har svängt om årgång 09 alltså? För du var väl starkt positiv i början? Det verkar inte som du är ensam om åsikten att 09 är för haussad. Själv har jag nog kommit fram till att 'alla' årgångar åtminstonde skall provas. Påväg hem har jag flaskor ifrån 97-02. 03 och 04 skippar jag (hetta resp. beska), 05 är slut överallt. Dessutom har jag läst rapporter om problem med 06 ifrån Gevrey, Chambolle och Volnay (GMT). Förutom det så är det mesta intressant, 06 samt 07 verkar dessutom vara attraktivt prissatta på många ställen.

    Slank det ner nått ifrån Taupenot-Merme på provningen?
    /Claes

    SvaraRadera
  2. Hejsan,

    Nope, jag har inte riktigt svängt avseende 2009, men när jag testade så många viner från den årgången blev intrycket av 09-frukten ganska kompakt.

    Då var det befriande att sticka emellan med nån mer syrarik 07a eller 08a. Dricker man en flaska eller två på hemmaplan blir det såklart en helt annan sak och då funkar årgången riktigt bra.

    Sen håller jag med om att alla årgångar ska testas och drickas. Den enda årgång jag är nästan "klar" med är nog 2004. Från 2003 har jag en del enklare viner kvar. Viner som normalt inte blir så bra, men som fick till mognaden under 2003.

    Ingen Taupenot-Merme syntes till, tyvärr.

    //P

    SvaraRadera
  3. Ah, då förstår jag. Jo, det låter som ett rimligt resonemang.
    /C

    SvaraRadera