torsdag 13 oktober 2011

Ett vin ger rysningar - Fixin från Berthaut

Det finns en myriad av producenter i Bourgogne, så det finns alltid nya producenter att prova och nya producenter att ta till sitt hjärta. Igår var det så dags igen, både att prova en ny producent och att falla pladask av kärlek till den nya bekantskapen.

Fast när jag tänker tillbaka så har jag definitivt varit i den lilla shop eller caveau som producenten förestår och där de säljer egna och andras viner. Shopen heter "Caveau Napoleon" och ligger i byn Fixin, närmare bestämt på huvudgatan som går genom byn. Producenten som förestår stället är Domaine Denis et Vincent Berthaut....så jag har nog ändå druckit något av dem antar jag, fast det är före provningsnoteringarnas tid.


Vingårdar i Fixin 


Det här är en producent som lite i det halvanonyma ska göra riktigt bra och eleganta viner från företrädesvis Fixin. En intressant iakttagelse då Fixin kanske inte alltid är känt för finess och elegans, utan mer robusta och rustika viner. Stilen hos producenten ska alltså ligga betydligt närmare den södra Grannen Gevrey-Chambertin än den norra Marsannay.

Vad är det då för producent vi har att göra med?

Vi pratar om en producent, eller egentligen två bröder (Denis och Vincent), som just nu är inne på den sjätte generationen vinmakare och har sin bas och sina ägor i Fixin. Totalt äger man ungefär 13 hektar med fokus i Fixin, men till det kan läggas drygt lika mycket då firman sköter hundparten av vingårdarna åt Domaine des Chézeaux enligt métayage-modell.

Arbetet tycks följa den nuvarande standardmodellen i Bourgogne med så lite inblandning som möjligt och där sedan slutresultatet får mogna i 20% nya ekfat i 18-24 månader.

Det vin som vi drack igår och dricker just nu kommer från domänens egna ägor, närmare bestämt från vingården Les Arvelets. Les Arvelets ligger i bandet av vingårdar högst upp i slänten ovanför byn. Årgången är 2002 och vinet är alltså 2002 Fixin 1er Cru "Les Arvelets", Domaine Denis et Vincent Berthaut.




I glaset har vi ett vin som börjar uppvisa vackra drag av mognad, med en viss tegelton som fyller ut det röda. Kanten har tydligare tegelfärger och man kan nästan ana smått orangea drag.

I näsan fångas initialt lite målarlåda och björnklister innan en mogen och fyllig rödfukt med körsbärsdominans pockar på uppmärksamhet. I övrigt finns ålder i form av smått ruttna grönsaker, tobak och läder. Ni vet en sån där rackarns doft där man hela tiden kan hitta nya nyanser....som typ nu när lakrits fångas upp.

Fast det är i munnen som kärleken blir till. När ett vin för 22,50 Euro gör att jag får till ett stråk av rysningar så är det bara att le. Helt utan förväntningar serveras en mogen, men fruktig och elegant Pinot som lockar till klunk efter klunk. Här finns syra kvar, tanniner som dansar med mikrokorn över tunga och gom.....och så finns det smaker och aromer som lite är essensen av en ärlig och smått elegant Bourgogne. Skitgott och mycket prisvärt. Finns att beställa från Weinhandel Böhme och jag köper definitivt fler.

2 kommentarer:

  1. Ja det där lät ju inte helt fel. Och jag noterar att du fått fart på europabeställningarna. Just det att man kan hitta färdiga flaskor till rimliga pengar är ju så himla trevligt (speciellt för en färsking som mig själv)! Billigare är det också, inte alltid, men nästan. Vad betalade du i frakt i det här fallet?

    Morris skriver i sitt fixinavsnitt att ytterst få producenter (två stycken enligt M, ovanstående och tidigare P Gelin) märker sina viner ifrån den här vingården som 'Les Arvelets', 'Hervelets' är det normala.

    Och angående Morris, den är ännu inte i ägo förstår jag? När du får den, bläddra fram till uppslaget 200-201, jag tror att du kommer att få en akut nördinfarkt; det fick sannerligen jag :)

    /Claes

    SvaraRadera
  2. Jag håller med fullt ut och i synnerhet blev jag glad när jag fick kontakt med Böhme. Ett bra utbud från åren 1999 och 2002 som gör att jag ligger i för fler beställningar innan kylan blir för sträng. Frakten för 12 flakor var 20 Euro så det är helt OK.

    Morris tänkte jag inköpa på plats på BBR i november. Boken och några goda flaskor vin blir min julklapp till mig själv.

    Noterar uppslaget och kommer andas djupt inför prövningen.

    //P

    SvaraRadera