onsdag 5 oktober 2011

Boeuf Bourguignon med klockrent sällskap

Ibland blir tillagningen av en klassiker av någon anledning lite annorlunda och så var fallet i lördags när huvudnumret för kvällen skulle bli en Boeuf Bourguignon. Jag brukar låta olika typer av rotsaker få koka med i någon timme för att ge smak och sedan tillsätta de klassiska attributen lök och svamp. Den här gången hade jag lök, en hyfsad kålrot som börjat tappa stunsen och ett gäng morötter som fick dansa med smör i pannan och bilda bas med köttet.

Skillnaden mot vanligt var att jag passerade rotsakerna och återanvände dem som en slags redning och det var ett riktigt Boeuf-lyft. Kanske inte enligt skolboken, men det blev helt rätt i alla fall.

Till grytan serverades två av våra trotjänare till viner, båda av årgång 2008. Vinerna var Aloxe-Corton 1er Cru ”Les Grandes Lollières”, Domaine Maillard Pere et fils och Beaune 1er Cru "Les Cent Vignes", Domaine Camille Giroud.




Jag tog inga som helst anteckningar och jag tänker inte heller försöka återge något annat än att samspelet mellan båda vinerna och maten var klockrent. Ärliga och välgjorda viner med samma ursprung som maten och till det ett väldigt trevligt sällskap som även uppskattar såväl mat som vin. I ett sånt läge är det väldigt svårt att gå fel och betyg och prisvärdet på vinerna blir riktigt, riktigt högt.

Nu när hösten är så vacker och tiden inne i hus och hem tar allt större plats vill jag på det här sättet bara rekommendera att du gör en rejäl höstgryta och njuter av lite röd Bourgogne till den, och bjud gärna hem någon du tycker om. Klockrent!!

1 kommentar:

  1. Sagt och gjort! Gjorde också en bouef i lördags och parade med 2003 Gevrey Chambertin PC Clos du Fonteny från Bruno Clair. Perfekt matchning! Gjorde inget rotfruktstrick dock. Får bli nästa gång...
    Mvh Jocke p

    SvaraRadera