tisdag 17 maj 2011

Mer Meursault i form av Mikulski

Med polska rötter och kort vinhistoria i släkten är François Mikulski en katt bland Bourgognes hermeliner. Det började egentligen med att pappa Mieczyslaw flydde från Polen för att hamna i England. Året var historiens år 1939. Efter kriget gifte sig Mieczyslaw med en fransyska med börd från Bourgogne och fröet blev snart sått.
Familjens bas hamnade i Belgien och därifrån tillbringade sedan François somrarna i Bourgogne där han hade turen att ha en morbror, Pierre Boillot, som hade vingårdar att hantera. And the rest is history........

För dig som vill läsa mer om Mikulski finns två riktigt bra texter jag kan rekommendera. De hittar du här och här.

Nåväl, över till vinet som är 2008 Meursault, Domaine François Mikulski. Detta tillsammans med Bourgogne Blanc och Meursault 1er Cru, "Poruzots" finns förresten fortfarande att få tag i på Systembolaget.




Kabooooink! Ibland är doften mitt i solar plexus, i tredje ögat eller rakt upp i doftcentrum. Der finns viner från producenter som Etienne Sauzet, Hubert Lamy, m.fl. som kan ge samma sak i min näsa. En fullkomlig harmoni av frukt, syrlighet, smörighet och mineraler......och just då vaknar man upp av ett barn som skickar konstiga blickar......min tolkning är att hon tycker att jag ska skaffa mig ett liv eller nåt, inte prata aromer med henne.

Okej då, smaken kanske inte skickar ilningar utmed ryggraden, men det är ett vin som faller mig klockrent i smaken. Jag kan bara tänka mig hur gott det blir när syran klingat av ytterligare ett litet snäpp och Meursaultiteten tagit ett steg till med ett snäpp mer mognad. Och då har jag inte ens nämnt att någon kastade in en näve ärtsingel i munnen på mig när jag inte tittade. Vilken mineralitet!

Bästa Meursaulten hittills under min lilla provningsrunda. Synd bara att Bourgogner ska vara prissatta som de är, men har du 349:- över kan du ju jämföra om din näsa (eller gom) faller lika pladask.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar