onsdag 4 maj 2011

Ett klockrent vitt vardagsvin

På något sätt känns det väldigt rättvist att ta tempen på en producent genom att dricka deras bas- eller instegsviner. Det visar liksom en hel del av kunnandet och ambitionsnivån. Hos bättre vinmakare brukar det kunna bli riktigt bra viner som definitivt kan förgylla en dag mitt veckan och i vissa fall mycket mer än så.

Idag ska vi se vad en av de riktigt duktiga vinmakarna från Chassagne-Montrachet kan prestera på basnivån. Producenten för dagen är Domaine Fontaine-Gagnard, som jag tidigare skrivit om här. Bara för att ge en fingervisning om att det är det vita vinet som är i fokus hos denna producent kan nämnas att två tredjedelar av produktionen är vita viner och att denna innefattar 10 st Premier Cruer och 3 Grand Cruer från Chassagne-Montrachet.

Hur står sig då dagens vin som är 2008, Bourgogne Blanc från Domaine Fontaine-Gagnard? Låt oss kolla.




Doften är härligt fräsch med friska citrustoner och gurka och så får man lite rostad ek på köpet. Lite svagt finns också spår av söta och feta aromer av honung och smörighet.......So far so good!

I munnen händer det mer. Här finns en bra och tydlig citrus som har en rejäl citronstämpel på sig och sen har nån kastat in en rejäl dos mineral i blandningen. Den feta sötman från doften hänger såklart med in i munnen, men det är citrusen och syran tillsammans med mineralerna som gör att det är ett riktigt, riktigt bra basvin.

Det är precis såna här viner man vill kunna plocka upp när som helst från källaren, vardag som helg. Det går inte annat än att rekommendera detta, i synnerhet som priset var på drygt en tvåhundring.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Det låter ju riktigt bra. Ska öronmärke producenten i mitt minne och plocka upp några flaskor om tillfälle ges. Har nämligen nöjet att ge mig av mot bourgogne inom några veckor och ett av stoppen kommer att bli Caveau de Chassagne. Borde rimligtvis finnas lite Fontaine-Gagnard där. Har du provat några andra årgångar av just det här vinet eller andra vita viner från samma producent?

    SvaraRadera
  2. Lyckost!

    En del har det bra hör jag. Har bara druckit två viner av Fontaine-Gagnard tidigare. Den röda jag provade tidigare i år och en av hans vita 1er Cruer på restaurang i Beaune. Kommer inte ihåg vilken på rak arm. Gott var det i alla fall.

    Kolla förresten om du hittar 2009or. Det lilla jag har testat av de vita är överlag bättre är normalt.

    SvaraRadera
  3. Gäller det för de vita också?

    Känner mig lyckligt lottad! Har 10 besök inbokat på 4 heldagar. Som en bonus så har EUR-kursen gått ner ca 2 kr sen mitt senaste besök för 2 år sedan. Eventuella prisökningar på 09:or kommer således att pareras av valutan.

    SvaraRadera
  4. Det är nästan bara vita jag har testat och de har varit kalasbra. Väntar på att min senaste leverans ska lugna sig efter transporten innan jag egentligen vet mer. Sen är det så att en del röda inte kommer ut på marknaden förrän nu eller tom senare, beroende på hur länge de har legat på fat.

    Brukar själv åka ner varje år, men har inte bokat något än. Nu börjar det onekligen suga i Bourgogne-tarmen.

    Du får gärna meddela om du springer på något av intresse.

    SvaraRadera
  5. Meddelar om jag springer in i ngt bra. Om jag inte orkar skriva ihop ngt på bloggen så kapar jag någon av dina kommentarstrådar!

    Ha det bra!

    SvaraRadera