torsdag 1 mars 2012

Lite onödigt gnäll

När systembolaget genomförde sin första webblansering var vi rätt många som hoppades på tilldelning av riktigt lågt prissatta viner från Armand Rousseau och några lyckligt lottade fick tag i viner, men tyvärr inte jag :(

Efter lanseringen funderade jag på proceduren och grävde lite i frågan och kan konstatera följande:
  1. Systembolaget hävdar att de inte kan använda ett bokningsförfarande där lottning sker bland de intresserade. I svaret angav de att Svenska Spel har monopol på denna typ av hantering. Jag kontrollerade detta med Lotteriinspektionen som svarar att ett sådant lottningsförfarande inte alls faller under deras bestämmelser.
  2. Nästa fråga var vem som bestämmer kvoteringen och hur den görs? Den görs av Systembolaget allena och med deras nyfunna erfarenhet av Armand Rousseau-lanseringen kommer de inte att ha så stora kvoter som sex flaskor framöver.
Fortfarande lätt irriterad lägger jag ner allt kring denna fråga då jag inte vill dras in i något rättshaveristträsk, men konstaterar samtidigt att mitt förtroende för Systembolaget numer är i botten. Kategorichefen kan inte i förväg lista ut hur efterfrågan på ett "reaprissatt" världsvin som Chambertin från Rousseau ser ut och svaret angående alternativ procedur för tilldelning är helt fel.

.......och ändå köper jag väl saker från släppet idag....

6 kommentarer:

  1. Tycker du kommer med väl motiverade synpunkter, knappast något gnäll.

    SvaraRadera
  2. Ja, den kvoteringen var allt annat än frisk. Har kategorichefen noll koll på Bourgogne? *suck*

    SvaraRadera
  3. Systembolaget är en korrupt verksamhet som snarast borde läggas ner. De har ingen koll överhuvudtaget på sina vinintresserade kunder. Deras enda mål är att vräka ut meningslösa boxar till allmänheten för att tillfredsställa efterfrågan av billig salongsberusning.

    SvaraRadera
  4. Det går ju att ha åsikter och synpunkter om systembolaget rent generellt, men om vi håller oss till det här fallet känns det som inkompetens, slarv och osanning i en salig röra.

    Nu har de i alla fall få synpunkterna och förhoppningsvis agerar de utifrån dem. Håller tummarna!

    SvaraRadera
  5. Tycker inte alls att det var onödigt gnäll.
    Hanteringen och bemötandet symboliserar tyvärr hur Systembolaget alltför ofta ser på oss - som problem och inte som kunder. Att ge ett svar som baseras på en märklig lagtolkning, som de knappast kan tro på själva, minskar inte direkt den känslan.

    Som tur var finns det andra ställen att köpa vin från. Har du handlat från Drexler någon gång?

    SvaraRadera
  6. Jepps, har handlat av Drexler. Efter lite initialt strul med hur betalningen skulle gå till och fel med bankinformationen funkade allt bra. Det tog lite längre tid att få hem varorna jämfört med normalt från Tyskland, men inget som störde.

    SvaraRadera