söndag 25 mars 2012

2009 Bourgogne av Groffier - Bästa bastjutet?

Tre kycklingar in i ugnen ingnidna med diverse gottiga kryddor och till det årets första vårsallad med bas av blancherade sparrisar och skärbönor.....och vad dricker man till det då? Här kan man ju välja en hel drös viner, men jag hamnar nästan självklart i Bourgogne och Pinot Noir. Varför inte knäcka upp en låda från förnämliga Groffier och bjuda på lite enkelt rött från den producenten.

Efter att numer ha druckit en hel del olika 2009or så är jag lite splittrad i bedömningen av årgången. En del levererar fruktbomber och andra stilren burgundisk terriorjuice....och Groffier tillhör definitvt de som har lyckats bra enligt min lilla smak.

Men kom till saken då.....hur sjutton smakade vinet (2009 Bourgogne Rouge, Robert Groffier Père & Fils)?




Om vi säger såhär...det är svårt att hitta röd Bourgogne som levererar lika bra för priset. Jag köpte mina faskor för en tvåhundring styck hos N+M Weine och för 25 kronor mer finns det kvar några stycken hos WeinArt. Sen går det ju att beställa från England för den hugade.....för det här är juice man vill ha i sin källare, så är det bara.

Vinet som sådant är sådär rent, enkelt och lättdrucket som man vill ha många dagar i veckan. Det är inga sensationer, men bra frukt, bra fat och en begynnade silkighet och sötma som fasiken nästan alla gillar. Lägg därtill en exemplarisk syra och ett skönt avslut och jag tror att flaskorna ryker fort nu när lådan har spräckts.

Groffier, Go Go Go!

Ps. När detta dracks första gången förra året uppvisade det inte alls samma kvaliteter, även om det var lovande. Efter lite tips testade jag ytterligare en flaska några månader senare och då var det bara att köpa en låda. En missbedömning av mig avseende utvecklingen, helt klart. Men man lär sig hela tiden. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar