söndag 4 mars 2012

Cécile Tremblay - Tack!


Ibland springer man på nya namn inom sitt intresseområde och i vissa av dessa fall undrar jag hur det egentligen har gått till, ja att man helt missat namnet ifråga alltså. I synnerhet som namnet sedan verkar dyka upp lite varstans och det är idel hyllningar som möter en.

Så har det varit för mig med en viss Cécile Tremblay. Det är en kvinna som både har vin i minsta genskrymsle och bloddroppe i kroppen och utöver det har en miljö som helt och fullt påverkar åt den vinösa hållet. Kolla bara det här lilla och du börjar förstå:

Hon är sprungen från Vosne-Romanée och är släkt med familjerna Confuron, Noellat och Jayer, ja här finns till och med blodsband till ikonen Henri Jayer. Utöver detta har hon gått och gift sig med Pascal Roblet, ja han som äger och driver Domaine Roblot-Monnot. Om de har några barn tillsammans vet jag inte, men något som nästan är som ett barn är säkert deras gemensamma vitvinsprojekt som går under namnet Nerthus. (Ytterligare ett nytt namn för mig)

Céciles egna projekt, Domaine Cécile Tremblay bygger på att hon år 2003 tog tillbaka tre hektar vinmark som familjen hyrt ut på långtidskontrakt och med detta som start har hon byggt vidare med mer inköpt mark och inväntar nu att nästa långtidskontrakt går ut 2021 då hon får tillbaka resten av det uthyrda.

Dagens brukade mark finns i Côte-de-Nuits och är utspridd mellan Gevrey i norr och Nuits-St-Georges i söder och består av allt från Grand Cru till Regional-klassade lotter. Marken, där druvorna till dagens vin växer, är en blandning av Village-klassad mark i Vosne-Romanée, nämligen Les Communes 50 %, Les Jacquines 25% och Les Rouges du Dessus 25%. Rankorna snittar på 45 år och på 0,65 hektar produceras 2.700 flaskor. Dagens flaska är nummer 303 av 2009 Vosne-Romanée Vieilles Vignes, Domaine Cécile Tremblay.




Ibland när man möts av en doft så sprids leendet direkt. Den här är ett sådant tillfälle. Det känns lite futtigt att återge det, men tänk dig de finaste malda kryddor som finns, en finfin choklad, kanderade apelsinskal, sirlig rödfrukt, blommighet, söta små stråk av lakrits.....och en massa annat härligt. Ett ungt Village-vin doftar sällan så här bra. Ruskigt, ruskigt gott!

Smaken gör allt för att möta upp doften med en underbar kombination av syra, sötma, frukt, kryddor, tanniner och mineral. Det är bara att luta sig tillbaka och lägga ner resten av bedömningen. Jag kan bara konstatera att jag är ruskigt glad att jag tog till mig av alla lovord och köpte på mig det här. Om jag klarar av att vänta tror jag nämligen att det här kan bli grymt gott, även om jag redan nu längtar till nästa flaska.

4 kommentarer:

  1. Kul att se en post om Tremblay, en domaine jag är lite nyfiken på (tillsammans med fem tusen andra). Dock så verkar det vara lite "svårallokerat". Hur fick du tag på dina flarror?
    /Claes

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag högg typ de sista som fanns kvar på Atomwine, så nu är det slut där med.

    De får in 2010 framåt sommaren, så det kan vara läge att vara på hugget då. Själv ska jag strax boka in lite producentbesök i maj och jag håller tummarna att Cecilé tar emot mig och har lite flaskor över.

    //P

    SvaraRadera
  3. Tackar tackar. Och jag räknar med att man får sig en "pepp inför producentbesök"-post här framöver?
    /Claes

    SvaraRadera
  4. Man blir ju lite som ett barn på julafton när man planerar och bubblet i kroppen kanske formas i lite ord......vi får väl se :)

    SvaraRadera