fredag 16 mars 2012

Hyfsat nytt från SB - Henri Boillot tolkar årgång 2009


Antalet viner jag köper direkt från systembolaget är inte jättemånga, men ibland dimper det ner lite saker som jag inte kan motstå. Så var det exempelvis nu i början på mars då Lafarge och Boillot fick ta upp lite plats i källaren. Att Henri Boillot ska prickas av på min nyårslöfteslista gör inte saken sämre och inte heller att han brukar leverera saker som funkar för mig.

Inget mer snack. Låt det bara få vara fredag och låt en flaska 2009 Puligny-Montrachet, Domaine Henri Boillot få sätta livet till.




Här har vi en fet, kryddpepprig och blommig doft med inslag av vanilj och i bakgrunden en rätt dämpad, men mogen fruktbild, där allt från äpplen och päron till citrus och andra tropikfrukter tittar fram.

I munnen handlar det initialt om en rätt len skapelse med lite dämpade syror eller kanske är det mer att de är inlindade i den smöriga kroppen. När mittenpartiet övergår i avslut så byter vinet däremot skepnad och babyfetman övergår i mer pubertal rivighet. Det är beska, kryddor, metall och mineral som lite oljigt lägger sig tillrätta i munnen och liksom torkar eller dunstar bort och lämnar kvar en rejäl släng eftergrus.

Definitivt ett gott vin med en rackarns massa karaktär. Skulle jag få önska mig något hade jag adderat lite syra och en period av ryggläge. Funkar dock hur bra som helst som fredagssällskap.

4 kommentarer:

  1. Håller med - ett mycket trevligt basvin - har precis öppnat en flaska - http://barolista.blogspot.se/2012/03/drinking-tonight-i.html

    /Joakim

    SvaraRadera
  2. Gott.....själva drack vi en Heresztyn som försvann alldeles för fort. Det får bli ett källarbesök till alldeles strax.

    SvaraRadera
  3. :-) Själv är vi inne på en 07 Au Bon Climat som är helt ok - notering kommer snart...

    SvaraRadera
  4. Kontrar med 09 Rully, Moret-Nominé, en helt ny bekantskap som ser till att våren lever kvar

    SvaraRadera