onsdag 7 december 2011

Ännu en mogen Berthaut, nu från Gevrey

Med mitt första möte med Berthaut i minnet (se här) var det ganska enkelt att köpa på mig några andra viner. Kolla in prisläget i prislistan från Böhme så förstår du nog varför:

  • 1999 Fixin 1er Cru "Les Arvelets", 22,50 Euro
  • 2002 Fixin 1er Cru "Les Arvelets", 22,50 Euro
  • 1999 Gevrey-Chambertin 1er Cru "Les Cazetiers", 28,90 Euro

Idag, mitt i decemberhetsen, testar jag vad deras "Les Cazetiers" kan erbjuda. Vinet....ja, ja, druvorna då....kommer från en vingård som ligger högt upp på kullen ovanför byn och med sin rejäla sluttning och östvända läge, lapar i sig morgonsol. Enligt Jasper Morris ska bra viner från vingården ha egenskaper som förfinade och precisa och locka rent intellektuellt (fan trot!)

Från teori till praktik, d.v.s. ett smakprov av 1999 Gevrey-Chambertin 1er Cru "Les Cazetiers", Domaine  Berthaut.




Näsan sjunger rostade fat, svagt torkad rödfrukt, viss kryddighet och lakrits. Efter ett tag kommer även små dofter av grönsaksruttnad, men mer blir det liksom inte. Lite anonymt och blygt kanske är en bra sammanfattning.

I munnen har vi att göra med ett vin där tanninerna nästan har suddats ut och syran är det som ger vinet dess livlighet. Smakmässigt är det största intrycket en väldigt tydlig smak av lakrits som hänger kvar typ jättelänge, men innan dess är det en skön smak av rödfrukt med körsbärsspets som erbjuds.

Ett helt OK vin för pengen, men inte skulle jag gissa på 1er Cru om jag inte visste vad jag drack. Det är helt enkelt för tunt i stoppningen för det och sen finns det inte en tillräcklig elegans för att motivera det heller. Jag håller mig till deras Fixin. Känns som betydligt bättre "bang for the buck".

2 kommentarer:

  1. Skumt... En, åtminstonde, kompetent producent (baserat på din Fixin-post samt J Morris), ett mycket bra år och en aktad vingård i självaste Gevrey; och det hela fungerar ändå inte. Nu låter det inte som det på din text, men det kan inte vara så att 99orna överlag är vresiga just nu? Jag har sett lite sådana indikationer lite här och var inbillar jag mig.

    Jag har båda de flaskor du skrivit om här hemma, det ska bli spännande att se om Fixin dänger Gevrey även hos mig.
    /Claes

    SvaraRadera
  2. Det funkar såklart som läskande Pinot-juice, men jag hade önskat mig mer. Kanske kan vara lite olika form på flaskorna då de har viss ålder, men det känns mer som en gles G-C. Vresighet är inte fallet här i alla fall.

    Du får berätta vad du tyckte när du "battlat".

    //P

    SvaraRadera