lördag 31 december 2011

2011 - Ett år av Bourgogne i backspegeln

Den sista flaskan som öppnas på hemmaplan anno 2011 är, hör och häpna, inte en Bourgogne. Som kamrat i glaset när detta skrivs tindrar istället en riktigt god Bordeuax från värmens år 2003. En d'Issan fick helt enkelt sätta livet till när året ska sammanfattas......och ja, det är klockrent gott!




Hela det här spektaklet med bloggande började med ett nyårslöfte som hade till syfte att få lite struktur, ja ordning och reda på vad jag dricker och vad jag egentligen tycker om det. Jag har tidigare druckit mestadels Bourgogne, men köpt lite för mycket på måfå och för ofta struntat i att föra noteringar. Så planen var utstakad och klar och den skulle genomföras genom att tvinga mig själv att blogga mig genom de flesta Bourgogner jag dricker och även ha ett kul mål att uppnå. Jag brukar nämligen funka bra med tydliga mål och där och då tog det fart.

 
Hur har det gått då? Jo fokus har ju varit på att bocka av producenter, så köpande och drickande har rätt mycket riktats in på just detta och till dags dato gäller följande siffror för 2011:

  • 138 producenter har testats, Chablis och Beaujolais exkluderade.
  • 112 av dessa ingår i nyårslöftet som innebär att prova 150 producenter på tre år. Nästan 75% alltså.

Det här har givetvis påverkat drickandet och andra viner har fått stryka en del på foten, men visst slinker det ner annat också, även om både jag och sambon är sålda på Bourgogne. En bra bieffekt är att nästan allt annat i källaren har fått ett år till av vila och lite mer damm på sin skrud.

Intrycken av vinerna under året är väldigt blandade där jag nästan mest har förvånats över att en del riktigt välrenommerade producenter har rätt halvtaskiga basviner, i synnerhet på den röda sidan. Överlag har dock det som druckits fått godkänt och tillräckligt ofta har det plingat till och någon slags guldstjärna har delats ut. Den lilla skvätt som satt bäst under året var nog i alla fall 2002 Meursault 1er Cru "Charmes", Domaine Comtes Lafon. Gott som bängen!

Och nu då? Prognosen tyder på att det förra nyårslöftet kan klippas in framåt sommaren, så det är väl dags att hitta på lite nya saker. Exakt vad det blir är inte klart än, men jag tror att följande är en trolig utveckling:

  • Än mer strukturerade inköp
  • Fler riktigt bra viner
  • Mer jämförande provningar

Den som lever få se. Oavsett så ett stort tack till alla som läser och kommenterar för ett rackarns kul år och jag hoppas vi får ett ännu bättre 2012.

Rara Droppar

2 kommentarer:

  1. "//...så det är väl dags att hitta på lite nya saker"
    Varför inte skifta fokus från producenter till platser, 150 välrenomerade lieux-dit klarar du väl av i ett nafs :)

    Tack för bloggen och god fortsättning!
    /Claes

    SvaraRadera
  2. Det finns så många fokus att skifta till så jag blir yr, men jag får nog först ta och klara av mitt första mission och sen får vi väl se vart vi landar.

    Tack själv för trevliga kommentarer och en lika god fortsättning på dig.

    //P

    SvaraRadera