onsdag 16 maj 2012

Ma Cuisine - eller jag mötte Lassie


Igår var det dags för det obligatoriska besöket på Ma Cuisine och ensam som jag är var det tidig sittning i en rätt gles lokal. Jag beställde mat och vin och betraktade sällskapen som satt runt mig och de som droppade in. På något sätt kom jag på mig själv att tänka på ett äldre amerikanskt par som satte sig bredvid varandra vid ett bord för fyra, en liten bit från mig. Nåja, de väntar väl på ytterligare sällskap tänkte jag.

Efter en kort tid dyker det upp ännu ett äldre par som blir väldigt väl välkomnade vid entren och då ser jag att den amerikanske mannen vinkar lite lätt åt det nyanlända paret och jag hade förstått allt rätt. Där och då hajar jag till....är det inte? Jo baske mig....mannen, myten och legenden Aubert de Villaine med fru (antar jag).

Nu bekymrar jag mig egentligen inte om att det just var de, men jag funderade faktiskt direkt på vad de skulle ta in för vin. Tar man in sitt eget vin en tisdagskväll lite hipp som happ eller dricker man något annat.

Om vi säger som så, jag drack en 2009 Savigny-Les-Beaune 1er Cru "Aux Guettes", Domaine Pavelot, men jag tänker inte ens skriva en not om det vinet, för jag dreglade åt de två flaskor jag såg öppnas vid ett visst annat bord.

Först ut en Montrachet, DRC och därefter en La Tâche, DRC. Ingen aning om årgångarna, men mogna var de helt klart. Som tur var vaknade jag upp ur yran av att jag hade druckit slut på mitt vin, slickat rent min assiett med Epoisses och bestämde mig för att betala och gå. Jag klarar inte hur mycket som helst innan jag behöver haklapp.

Så kan det gå en tisdag i Beaune.

4 kommentarer:

  1. Undrar vilken deal han har med restaurangerna? :)

    SvaraRadera
  2. Haha! Härligt, själv dreglade jag mest över Epoissen ;) för det är faktiskt en magisk kombo :) Fortsätt så!

    SvaraRadera
  3. Älskar Epoisse med lite gott bröd och Pinot Noir, men inte ett för bra vin då osten gärna vill stjäla åt sig huvudrollen. Rätt matchat är det dock ljuvligt........jag fortsätter :)

    SvaraRadera