måndag 28 maj 2012

Årgångsvariation från Rully

Jag har sedan årgång 2009 lagt ner några flaskor från Domaine Jacqueson, Rully, i källaren och det ska bli intressant att se vad de har lyckats med på den vita sidan 2010. Jag har testat ett par röda från årgången som varit till belåtenhet så nu hoppas jag på det bästa. I synnerhet som det verkar som om Domaine Jacqueson blev ruskigt drabbade av hagel under 2011 och den skörden nästan helt räknas bort. Så låter i alla fall de uppgifter jag har fått. (Jag har verifieringsmailat domänen och så snart jag får svar sker uppdatering)

Över till vinet som är en 2010 Rully 1er Cru "La Pucelle", Domaine Jacqueson. Jämförande not avseende årgång 2009 finns här.




En rejäl överraskning väntar i den första sniffen, för här slår det till med en rejält rökig mineralitet och inte de förväntade blomtonerna och berså som så ofta brukar komma från Rully-viner och som fanns i 2009an. Ja, det finns såklart också en rätt fin frukt i form av citrus och päron, nästan åt piggelinhållet, samt även en viss honungsfetma...och lite, lite blommighet. Kul är också att det finns ett drag av indiska kryddor i doften. Bra sniff, helt klart.

I munnen råder bra balans mellan citrusen och syran å ena sidan, samt honungsfet fruktighet och en rejäl mineralitet å andra sidan. Det som slår mig mest är trots allt det genomslag mineraliteten har, nästan så att man har en näve grus som man smackat på ett tag. Denna mineralitet och citrusen som samsas i ett långt avslut gör att man har lätt till ett leende. Ge det sedan lite tid att integrera eken och leendet kommer bli ännu större.

Inte på något sätt stort, men drickbart och trevligt. "Bra att ha i källaren"-vin. Sedan är det kul när årgångar ger så olika uttryck, ingen design här inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar