torsdag 9 februari 2012

Maison Louis Jadot - Jubileumsårgången 2009

Med årgång 2009 firade Maison Louis Jadot 150 år som vinproducent och resan under dessa 150 år är ganska remarkabel. Allt kanske kan sägas ha börjat med den vingårdslott i Clos de Ursules i Beaune som familjen köpte 1826 och som Louis hade som start för företaget. Över åren har sedan både de egna ägorna ökat åskilligt, samtidigt som en rejäl negociant-verksamhet har etablerats och numer produceras någonstans i spannet 150-160 olika viner årligen, från Chablis i norr till Beaujolais i söder.

Trots den enorma mängden viner är filosofin att inte etablera något husstil á la Jadot, utan att hela tiden låta terroir få genomslag och det lyckas man definitivt med, i synnerhet i domänvinerna där man har kontroll på allt från ranka till flaska.

En annan intressant sak man kanske glömmer bort när man pratar om hur Bourgogne lyft sig som region under de senaste 20 åren är att det inte bara gäller små producenter som många vurmar för, utan det gäller även de stora drakarna som såsom Jadot och Drouhin. Man kan således vara hyfsat trygg att det är bra vin som levereras för nivån om man köper något av dessa och resten är liksom upp till de personliga smakpreferenserna.

Över till dagens evenemang som sammanfaller med VinUnics lansering av årgång 2009 från Maison Louis Jadot och mer specifikt besöket av Siegfried Pic som är ny exportchef på företaget.




Provningen delades upp i ett antal flighter och mina tankar eller noteringar följer ordningen som vinerna hälldes upp, men kanske inte exakt flight-indelat.

Beaujolais
De första glasen kom från Beaujolais och var riktigt fruktiga och varma små rackare. Av dessa är det inget snack om att "Champ de Cour" går vinnande ur striden med sin mörka frukt, faten, örterna, ja hela paketet liksom. Helt klart ett vin att ha hemma och dricka redan nu, men också ett objekt för källaren.

  • Beaujolais Villages "Combe aux Jacques"
  • Moulin-A-Vent "Champ de Cour" Château des Jacques

Vita 1er Cruer
Det serverades tre vita 1er Cruer och oron för eventuell låg 2009-syra glömdes snabbt bort, i synnerhet i glasen från Puligny. Här var dock alla tre glasen riktigt trevliga, men jag skulle kunna tänka mig att Puligny-vinerna funkar bättre om ett antal år, medan vinet från Meursault var ytterst drickvänligt redan idag. Det hade redan nu en ruskigt tilltalande balans mellan syran, fetman och frukten. Riktigt elegant och förföriskt. Med lite distans till provningen är det detta vin som jag köper först och det trots att jag blev av med mina halvdruckna/spottade vita glas alldeles för tidigt. Det gällde att vara vaken lärde jag mig.

  • Meursault 1er Cru "Les Genevrières"
  • Puligny-Montrachet 1er Cru "Les Referts"
  • Puligny-Montrachet 1er Cru "Clos de la Garenne"

Vita Grand Cruer
I högt tempo hälldes sedan upp två vita Grand Cruer, där vi tog nästa steg upp på kvalitetsstegen. Det blir en annan komplexitet, samt oljighet och fetma som gör viner på den här nivån svåra att slå. Valet här är svårt att göra, men ser man till priset är det inget snack då vinner Corton-Charlemagne alla dagar i veckan med sin gula frukt, lena citrus, oljiga mineralspetsade fetma och ett avslut som ger viss grapeaktig beska och en lång mineralsvans. Frågan är nog bara hur bra det blir om några år.
 
  • Corton-Charlemagne Grand Cru
  • Chevalier-Montrachet Grand Cru "Les Demoiselles"
 
Rött från Côte de Beaune
Den första röda uppställningen från Côte d'Or innehöll tre 1er Cruer och en Grand Cru från Côte de Beaune. Fyra bra viner, men där jag personligen var lite svårflirtad för dagen bland allt annat gottigt. Min summering blev överlag lite unga och rustikt kantiga. Fast det är klart Corton-Pouget stack ut lite med sin drickbarhet och sina trevliga julkryddor.


  • Beaune 1er Cru "Les Boucherottes"
  • Beaune 1er Cru "Les Theurons"
  • Pommard 1er Cru "Les Epenots"
  • Corton-Pouget Grand Cru

Rött från Côte de Nuits
Nu börjar vi snacka på riktigt. En 1er Cru och sex Grand Cruer från Côte de Nuits. Jag njöt mig igenom hela uppställningen och det var väl endast Clos Vougeot som jag inte riktigt kom överens med. Det är två viner jag definitivt vill komma tillbaka till på hemmaplan och det är först Lavaux St Jacques för sin potential i förhållande till priset. Här pratar vi väldigt tät och koncentrerad frukt, men samtidigt en slank elegans där silkigheten med sin kamrat sötlakrits redan har börjat arbeta i bakgrunden och fint samsas med Pinot-kryddorna. Men, som sagt, en del vila på det.....

Dagens röda i form av drickbarhet är det andra vin i denna uppsättning jag skulle vilja gå tillbaka till och det är Bonnes Mares. Mina anteckningar blev lite knapphändiga här och kan summeras till skitgod, ren, lätt och elegant. Det behöver inte vara svårare än så. Förresten, jag skulle nog gärna titta tillbaka på alla vinerna, men man kan ju inte få allt.


  • Gevrey-Chambertin 1er Cru "Lavaux St Jacques"
  • Chapelle Chambertine Grand Cru
  • Echezeaux Grand Cru
  • Clos Vougeot Grand Cru
  • Bonnes Mares Grand Cru
  • Chambertin Clos de Beze Grand Cru

Summa summarum en imponerande uppsättning viner där mina slantar nog landar på "Les Genevrières", "Lavaux St Jacques" och Corton Charlemagne. Stort tack till Claes och Catharina på VinUnic för en kalastrevlig tillställning.

2 kommentarer:

  1. Fin sammanställning. Och trevligt att ses, även om tempot var högt och det inte blev tid för så mycket annat prat. Jag satt mittemot dig.

    Vi verkar ha uppfattat vinerna på ungefär samma sätt - Genevrières vann väl första flighten rätt enkelt med sin öppna tillgänglighet, men om sju, åtta år vete katten. Och Corton Charlemagnen var ju helt strålande, jag föredrog faktiskt den med en hårsmån framför Chevalier-Montracheten oavsett pris.

    Côte de Beaune röda begrep jag mig inte på. Kantighet, strävhet och snudd på volatila limmiga fattoner är väl en sak, men den mörka frukten hade tydliga drag av grenache enl min mening. Nja, men visst var Cortonen bäst.

    Côte de Nuits landade mycket bättre. Håller med om en jättefin Lavaux St Jacques, och Grand Cru är ju Grand Cru. Med undantag för Clos de Vougeot ;-) Men både Echezauax, Bonnes Mares och Clos de Bèze var helt underbart silkiga. Klart bäst att dricka nu. Och finge jag bara ta med en flaska hem så får det bli Bonnes Mares med sin ljuvliga Chambolle-parfym, sitt djup och sina mineraler...

    SvaraRadera
  2. Aaah, trevligt med ett ansikte till orden och trevligt att mötas.

    Med ännu mer distans till övningen är jag nog ändå mest sugen på att riktigt krama Genevrières under några år. Beställning läggs definitivt.

    SvaraRadera