måndag 2 juli 2012

2010 Savigny-Les-Beaune 1er Cru "Les Peuillets", Maison Camille Giroud


När jag närmar mig årgång 2010 på den röda sidan tycks det nästan som om alla har lyckats få till det. Sen är det väl alltid så att vissa lyckas bättre och andra sämre, och en del lyckas såklart varje gång.

En jag gissade skulle lyckas är David Croix hos Camille Giroud, en producent som jag inte riktigt blev överens med värmens år 2009, då jag inte tycker att de riktigt kom upp till samma rena stil och nivå som 2007 och 2008, i alla fall avseende det jag har druckit. 

Årgång 2010 borde väl då passa bättre för David Croix på Camille Giroud kan man tycka, och visst är det så. Ikväll gäller ett återbesök till ett av deras viner, nämligen 2010 Savigny-Les-Beaune 1er Cru "Les Peuillets", Maison Camille Giroud.




Låt mig säga så här, det går att sniffa lääääänge på det här. En söt, röd frukt inbäddad i allsköns godis och kryddor, såsom kafferost, vanilj, fudge, kardemumma och lakrits. Blommorna till allt detta representeras av viol och ger tillsammans ett härligt doftintryck som lovar mer.

Och när man sedan fyller upp munnen så är det så rent och snyggt i sitt uttryck att klunkarna bara avlöser varandra. Till doftbilden kan här adderas en fin mineralitet och det enda lite negativa, nämligen att eken kanske sticker ut ett snäpp för mycket med sin beska. Det är dock nästan en löjlig randanmärkning.

Det här är väldigt, väldigt gott och jag kommer definitivt att fylla på mer av Camille Giroud årgång 2010. Det är nämligen så enkelt att tycka om med sin friska syra, lätta tanniner, fina frukt och lyxiga fat. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar