fredag 1 april 2011

En familjeangelägenhet med polskt ursprung

Till min glädje föll det en massa bra saker på plats idag och en av de roligaste var att det dök upp lite viner att hämta upp på vägen hem. Bland dessa fanns bl.a. viner från ett par Bourgogne-producenter jag aldrig har testat förr. Otålig som jag är så får flaskorma inte vila, utan det är pang på rödbetan....och här följer vin nummer ett.

Tänk dig först tillbaka i tiden till 1932 och lägg sedan till att platsen du befinner dig i är Bourgogne. Nästa pusselbit är att du är nyanländ och det direkt från Polen. Handelsproblemen med Tyskland har gjort att du flytt från problemen i Polen för att söka lyckan i Frankrike, ett land som behöver arbetskraft. Vad månde bliva om man snabbskruvar lite på tiduret tror du?

Ur tanketavlan träder det fram en man vid namn Jean Heresztyn, en mångsysslare som börjar sin karriär inom jordbruket och som bl.a. ägnar sig åt storskalig lökproduktion och på så sätt samlar på sig en del pengar. Parallellt med det korsar han vinets bana och tar anställningar både hos Gelin och Jean Trapet. Bra beskrivning av detta finns här och här.

För de pengar han tjänar köper han sakta på sig vinlott efter vinlott och 1959 etableras Domaine Heresztyn. Resten av historien är precis som vanligt i Bourgogne, en familjeangelägenhet. Jean fick två söner och dessa tillsammans med fruarna har fortsatt att driva domänen och för ett tag sedan anslöt sig dotterdottern, Florence, till sällskapet och det är hon som numer är vinmakare.

Domänen har sin bas i Gevrey-Chambertin och det är även där merparten av ägorna finns. Druvorna till dagens vin kommr från tre olika vingårdar i Gevrey-Chambertin, nämligen följande:
  • En Songe, 0,7 ha
  • Les Guelepines 0,28 ha
  • En Dérée, 0,22 ha
Det vin som avses är 2007 Domaine Heresztyn Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes.




I doften väller det fram täta, mörkt röda bär med fokus på lite kirschiga körsbär, men man skymtar även lite jordgubbe och ett drag av örtighet. Detta ramas in av sous bois, eller undervegetation och en elegant rostning från faten. Fina dofter.....indeed.

Väl inne i munnen finner man  härlig frukt med lite tunna, tunna anisflagor som far runt. Syran och tanninerna samsas och har valt att dansa klassiska danser ikväll. Ungt, lite oförlöst, men ack så gott. Det här har nog många härliga år på sig att bli kalasbra. Mer viner från Domaine Heresztyn blir det snart, inget snack om den saken.

Är du intresserad finns viner från Domaine Heresztyn att beställa här på hemmaplan. Importör är Prästgårdens vinhandel.

2 kommentarer:

  1. Hallå! Jag vet inte om du kan se kommentarer i gamla inlägg, men jag försöker...

    Jag öppnade två(!) flaskor av detta i helgen, en åker i retur på måndag, den andra betedde sig bättre, men kan knappast betraktas som god. Nåt knepigt i doften, smaken saknade nästan helt frukt och eftersmaken var förvisso lång men otrevligt besk. Det stämmer inte alls med dina noteringar. Men kan jag verkligen haft så otur att två flaskor var knas? Jag funderar på om jag ska våga mig på ett test till eller helt enkelt skriva av domänen som 'inte i min smak'. Synd i så fall, för priserna är rimliga. Har du öppnat fler än den ovan beskrivna flaskan? Och i så fall, inga konstigheter?

    /Claes

    SvaraRadera
  2. Hej Claes,

    Jag har bara öppnat den enda flaskan och den var som sagt kalasbra. Jag har legat på beställknappen för mer under en längre tid, men
    annat har kommit emellan.

    Trist om det inte funkade för dig, men två dåliga flaskor låter nästan som lite väl mycket otur för att vara sant.

    Själv kommer jag dock att ordna påfyllning vad det lider för det gick rejält hem hos mig.

    SvaraRadera