lördag 12 februari 2011

I maten och till kocken - Couvent de Jacobins

Det vankades gäster idag och ska man nu lägga någon timme vid spisen måste man ju ha något att smutta på då och då. Varför då inte slå några flugor i samma smäll. I med vinet i soppan, i med det i grytan och i med det i kocken.

Det kocken, alltså jag, fick smutta lite på var idag en Couvent de Jacobins från Louis Jadot. Vinet tillhör de billigare burgundiska trotjänarna på bolaget och brukar funka i och till matlagningen, och till maten också för den delen. Det här är första gången jag dricker en 2009a av vinet och lite nyfiken är jag ju.


Jag karafferar vinet för att ge det en dos luft och det var nog ett bra recept för i glaset bjuds senare en bra doft- och smakupplevelse. Det doftar tydligt av citrus och gula frukter, med främst spår av solmogna äpplen. För att komplettera paletten kommer eken med smör och sedan en sväng rökighet.

I min mun fönimmer jag runda smaker av frukten som hålls ihop av en lite nötig, smörig silkighet. Det är nästan som om jag återupplever barndomens nötcreme, fast mer förfinad och toppad med en del smör. Avslutet är riktigt bra för ett vin i den här prisklassen. Tummen upp!.
Återkommer med hur vinerna till maten smakade när sömnbehovet har uppfyllts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar