lördag 16 februari 2013

Volnay från Fontaine-Gagnard


Jag har under det senaste året klunkat i mig en del från firman Fontaine-Gagnard. Det har i huvudsak varit deras fina vita viner från Chassagne-Montrachet. Nu gör man ju också en del rött från samma by, men även från ett par andra byar. Totalt sett vinifieras dryga 20-talet viner och alla utom två kommer från Chassagne-Montrachet om jag har läst på rätt.

De viner som inte hämtas från hembyn kommer från Volnay respektive Pommard och idag ska jag ge mig på det som är från Volnay. Vinet är 2010 Volnay 1er Cru "Clos des Chènes" och köptes för 35 Euro på Caveau de Chassagne när jag var nere förra våren.




Tänk dig en skål med mosade trädgårdsbär, några violpastiller och lite sötlakrits. Lägg till fina kryddor och mörk choklad, och lite, lite smörkola. Bären är varma och det är nästan så att man förnimmer ett alkoholstick....men bara nästan. Här finns också en ganska påtaglig mineralitet, en sån där med rejäl sälta du vet.

Men så smaka då!

Det är ett påtagligt slankt vin, som nästan blir glest i mellanpartiet, innan det knyter ihop säcken igen och ser till att avslutet håller ihop fint. Plockar man ner vinet lite är frukten lätt, nästan lite gles, men trevlig i smaken. Syran är ung och vital och det i kombinationen med de lätta bären gör vinet väldigt klunkbart. Tanninerna är spänstiga och uttorkande och tillsammans med det lakrisala inslaget och den avslutande mineraliteten gör det att vinet blir riktigt härligt och att smaken stannar kvar länge.

Tryck i lite umpf och det hade varit ruskans bra......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar