lördag 8 januari 2011

Enkelt från Remoriquet

Döttrarna har bestämt att de ska laga all mat både lördag och söndag, så ikväll tar vi ett
snabbt beslut att det blir bubblat vatten till maten, vinet får helt enkelt vänta. Eftersom det
serveras tacopaj med tillbehör för första gången i vårt kök väljer jag ett enkelt vin till våra
avtrubbade smaklökar.




Jag plockar fram en bas-pinot från Domaine Henri et Gilles Remoriquet. Vinet är en Bourgogne Hautes Côtes de Nuits (Rouge), 2005. Tidigare erfarenheter av Remoriquet är att de producerade väldigt prisvärda viner "hettans år" 2003 och med det som referens köpte jag på mig en del gott och blandat. Problemet är att de inte riktigt levererar efter det, inte till prisnivån i alla fall. Kanske blir jag mer kräsen eller så får de inte ihop det. Oavsett så blir det nog inga fler inköp från denna domän på ett tag......tänkte jag.

Efter lite efterforskande har de visst experimenterat en del i vineriet på senare år och det ska visst ha gett resultat. Bl.a. ska deras "Les Allots" ha blivit ett snäpp bättre, så vi får väl se om det slinker med nån flaska framöver. Jag ska undersöka saken lite närmare.

Åter till kvällens vin. Ett vin för i runda slängar 13 Euro kan man inte ha jättekrav på och visst är det värt pengarna om man jämför vad man får för samma peng på systemet, men i min mun får jag en lite sur känsla och då väljer jag bort det. En liten tumme ner alltså.

Vinovativa importerar här hemma och har fyra viner i sin portfölj. Efter en koll i deras prislista där kvällens vin i 2007 års tappning kostar 232 kronor, så skulle jag definitivt satsa mina pengar på någon annan producent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar