Jag har haft problem med en beställning jag har lagt till Systembolaget, eller rättare sagt tre beställningar i rad gällande samma två lådor vin. Jepps, jag har lagt samma beställning tre gånger och Systembolaget har misslyckats att leverera mina varor varje gång. Just nu är den fjärde beställningen lagd av kundsupport som säger sig ha lokaliserat problemet. Efter en rad påpekanden, besök, telefonsamtal och mail så är man alltså lösningen på spåren.
Mitt i all denna soppa ställer jag mig frågan vilket ansvar Systembolaget har och hur deras inställning till kundservice ser ut. Servicemässigt har jag denna gång och många gånger tidigare konstaterat att inställningen är ytterst reaktiv. Lagd beställning ligger och inte sjutton agerar man på om inget händer.....då får den hellre tyna bort av ålder eller så agerar man när kunden påtalar att inget händer. Servicemässigt när det gäller det "hyllade" beställningssortimentet ger jag definitivt underkänt.
Den än mer intressanta frågan är kanske vilket ansvar Systembolaget har om jag lyckas lägga en beställning enligt konstens alla regler och de schabblar bort den och vinet tar slut. Jag köper huvudparten av mitt vin på annat håll än Systembolaget och där är det inget snack, man får vad man beställer och betalar för. Lyckas inte leverantören att leverera finns alltid en lösning till hands, ofta till förmån för kunden.
Jag ställde igår en mailfråga om ansvar till kundtjänst på Systembolaget och de svarade genom att ursäkta sig, tala om att de minsann nu har säkrat min beställning, men undvek totalt den viktiga frågan, d.v.s. vilket ansvar de har för sina leveranser?
Jag har returnerat frågan igen och väntar med spänning på om de kommer reagera eller om det är strutshuvudet i sanden. Blir bara så förbaskat less......återigen.
Men för h-ete, detta torde väl tillhöra kategorin i-lands-problem, i alla fall. Detta evinnerliga tuggande om ansvar hit och dit.
SvaraRaderaDet är väl en högst relevant frågeställning i.o.m. att man inte FÅR handla direkt av respektive importör? Blir ju knepigt när den part man faktiskt ska ha kontakt med inte bryr sig.
SvaraRadera/J
I-landsproblem eller inte. Frågan är principiellt intressant ur mitt perspektiv. Att vara tvungen att gå via en mellanhand som inte kan ge raka svar om sitt ansvar känns rätt trist.
SvaraRaderaSen får alla ha sin åsikt, såklart. Jag har min.
Ja, en högst relevant fråga, inte bara vad gäller systembolaget ansvar mot konsumenten men kanske framförallt mot små importörer som helt är i systembolaget händerna vad gäller möjligheten att sälja till privatkunder
SvaraRaderaMerparten av mina kontakter med SB har resulterat i frustration. För min del har jag bestämt mig för att inte ha något med systembolaget att göra. Jag föredrar att anlita personer är engagerade och bryr sig. SB har erbjudit mig kartböcker, kokböcker och blomstercheckar som kompensation för uteblivna leveranser vilket jag alltid avböjt. Jag vill ha det jag beställt och det får jag alltid på annat håll. Igår damp det ned två lådor från Italien. Det tog åtta dagar från första kontakt. En årgång var slutsåld. Säljaren tog kontakt och undrade om jag ville ha en annan årgång eller annulera orderna. Sådant bemötande är man inte van vid från SB.
SvaraRaderaMin erfarenhet är tyvärr att Systembolaget inte har någon makt över hur beställningssortimentet sköts då det ju är importörerna som lagerför alla dessa artiklar och också är dom som är ansvariga för att se till att beställda viner levereras till butiker. Så ska det gnällas över hur beställningssortimentet fungerar så skulle jag rikta kritiken åt ett annat håll. Sen finns det massor av andra saker som man kan klaga på när det gäller monopolet, som tex den personalen som tappade min Sauzet Montrachet 2010 i golvet...
SvaraRadera@Ingvar - Vet precis vad du menar och merparten av mina inköp görs på annat håll, inte bara av den orsaken, men delvis. Känner helt igen mig i hur du beskriver beteendet hos andra leverantörer, precis det man önskar som kund och inte får på SB.
SvaraRadera@Anonym - Visst är det så att de inte har någon "makt", men det är en väldig skillnad på det och att stoppa huvudet i sanden och inte ta något som helst ansvar. Nu har jag i just detta fall bra kontakt med leverantören och ansvaret ligger helt och fullt på att SB inte har skött sig. Sen har du såklatr rätt i vissa andra fall.
Jag tycker det är väldigt märkligt att man saluför ett sortiment som man inte bryr sig om. Borde man inte ha ett koll på beställningssortimentet på ett bättre sätt? Systembolaget har visst makt över beställningssortimentet men idag bryr man sig inte. Där i ligger problemet. Det finns e-handlare som har större sortiment än systembolagets och ändå har full koll på sitt sortiment. Varför kan inte systembolaget ha det? Jo för att man inte bryr sig. Man vill egentligen inte ha beställningssortimentet men är tvugna pga EU.
SvaraRadera23:11
SvaraRaderaVi kan ju vända på det och konstatera att det är en jättemärklig situation att en butik inte tar ansvar för de varor den säljer?
Det är ju som att Ica Maxi slår ifrån sig om det gapar tomt på sina hyllor?
Vem är till för vem, egentligen? Nu är ju hela monopolet i sig en motsägelse. Det är väl ett försvar om något för vad som helst.
I min enkla värld borde inte detta vara ett problem. På andra områden knyter man ihop sina system och levererande part svarar för sitt lagersaldo. Kan man inte knyta ihop systemen går det alltid att leverantören uppdaterar sitt saldo hos systembolaget. Det finns flera olika och ganska enkla sätt, men finns inte intresset så kommer man inte i mål. Istället för att skapa en modernare lösning gör SB tvärtom och tillåter inte längre beställning direkt hos leverantörerna....och problemet för oss konsumenter blir bara större.
SvaraRaderaNag, nag, nag....men det är ju ändå fredag :-)